een nieuw leven tess bleeker roman recensie thrillzone.jpg
Serie Tess
Auteur(s) Tess Bleeker
Uitgeverij(en) Ambo-Anthos
3
Review date 28 november 2022
Categories Roman

Een nieuw leven van Tess Bleeker is het eerste deel in de serie TessTess Bleeker staat gekend om haar column vanuit de Flair. Doordat de column in het tijdschrift zo populair is, hebben ze deze nu gebundeld en er een serie boeken van gemaakt.

“Ik dacht dus dat ik mijn leven prima voor elkaar had. Leuke man, geweldig kind, jarendertigwoning met voor- en achtertuin, gezinsauto voor de deur en een prima baan . Tot ik ontdekte dat de pit eruit is. Mijn man had dat kennelijk al eerder in de gaten, want hij was alvast verder gaan kijken. En voor ik het echt doorhad, tekende ik de scheidingspapieren en was ik weer helemaal terug bij af.”

Tess is net een gescheiden dertiger met een zoontje. Het is opnieuw zoeken om haar weg te vinden in hoe zij het omschrijft ‘nieuw leven’. Ze heeft het moeilijk om een goede balans te vinden in de omgangsregeling met haar ex over hun zoontje. Haar baas stoort haar en terug beginnen te daten is toch niet dat. Heeft ze wel de goede beslissing genomen om weg te gaan van haar ex? Had ze hem niet moeten vergeven voor het vreemdgaan?

Een nieuw leven is het dagboek van Tess waarin ze haar leven deelt met de lezer. Ze schrijft dit met een humoristische noot. Door de humoristische noot die ze aan haar column toevoegt, geeft ze de lezer geen echte inkijk in haar gevoelens. Ze lacht deze eigenlijk een klein beetje weg. Tijdens het lezen roept dat de vraag op hoe Tess zich nu écht voelt.

Ondanks dat de lezer geen diepe inkijk krijgt in de echte gevoelens, komt haar leven herkenbaar over. Ze is ook broodeerlijk over wat ze doet en waarom ze het doet. Hierdoor is het gemakkelijk om een beeld vormen van de gênante situaties. Ze laat het -ondanks al haar moeilijkheden- niet om te genieten van het leven, te dromen en risico’s te nemen. Maar boven dat alles te kiezen voor zichzelf.

Het leuke is dat je door het lezen van het boek niet moet wachten op een vervolg van de column en hoe stukje toch afloopt in Tess haar leven. Voor wie wekelijks de column las zullen veel zaken natuurlijk herhaling zijn.

Na Een nieuw leven gelezen te hebben is het begrijpelijk waarom haar columns zo populair zijn. De humor en de herkenbaarheid zorgen ervoor dat dit een succesformule is.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.