orakel thomas olde heuvelt thriller recensie thrillzone.jpg
4
Review date 4 juni 2021

Met het succes van Hex heeft Thomas Olde Heuvelt zichzelf in een fantastische positie geplaatst. Niet alleen in Nederland kan de auteur op lovende kritieken rekenen, maar ook in het buitenland is hij inmiddels een fenomeen en wordt hij veelvuldig vergeleken met grootheid Stephen King. En terecht, want Hex was een formidabel spannend boek dat geheid zorgde voor slapeloze nachten. Het resulteerde erin dat Echo, de opvolger van Hex (maar geen direct vervolg!), direct door een Amerikaanse uitgeverij voor een enorm bedrag werd gekocht. Orakel is zijn nieuwste boek en de grote campagne eromheen beloven opnieuw een retespannend verhaal. Klik op 'Thomas Olde Heuvelt' boven deze recensie voor onze andere recensies.

Op hun dagelijkse fietstocht naar school ontwaren de tieners Luca Wolf en Emma Reich een mysterieus object in een mistig weiland langs de weg. Ze besluiten af te stappen en het te gaan bekijken. Het blijkt een eeuwenoud schip te zijn. In de vooropbouw zit een luik en Emma wilt het verder onderzoeken. Ze stapt in het luik om vervolgens nooit meer terug te keren. Luca slaat in paniek en gaat op zoek naar hulp. De diverse opgetrommelde omstanders gaan door het open gat op zoek naar Emma, maar ook geen van hen keert ooit nog terug.

Een speciale afdeling van de geheime dienst zet de locatie af en doet er alles aan om het voorval geheim te houden voor het grote publiek, zodat nog meer ongelukken worden voorkomen. Luca en zijn moeder worden, samen met nog meer getuigen, afgeschermd van de buitenwereld. NOVEMBER-6, zoals de geheime dienst heet, verplaatst het schip naar een afgesloten locatie en onderwerpen het aan een grondig onderzoek, geleid door niemand minder dan Robert Grim, de bekende deskundige in bovennatuurlijke zaken. De verschijning van het schip is een raadsel, maar wanneer blijkt dat het om een werkelijk bestaand schip uit een ver verleden gaat, graaft Grim in de geschiedenis ervan en komt tot onheilspellende ontdekkingen die niet veel goeds voorspellen.

Twee bestaande elementen vormden de basis voor Orakel. Enerzijds was dat de mystiek rondom Nunyunnini, de mammoetgod uit het boek American Gods van Neil Gaiman. Hij gaf Thomas Olde Heuvelt zijn zegen om deze god in dit boek weer tot leven te wekken. Anderzijds plantte een in een weiland op z’n kant liggende oldtimer het zaadje voor het idee van Orakel bij Olde Heuvelt. Hoe komt een bepaald object zomaar in een weiland te liggen? Welk verhaal schuilt daarachter? Dit werkte de auteur vervolgens uit tot een griezelig verhaal.

De vondst van het schip en de mysterieuze verdwijningen vinden al in de eerste paar hoofdstukken van het boek plaats. Dit zorgt ervoor dat je er als lezer gelijk goed in zit. Het is spannend en je wilt doorlezen. Korte hoofdstukken, perspectiefwisselingen en goed getimede wendingen houden je gekluisterd. Later verzwakt dit iets door teveel herhalingen en een ietwat saai zijdraadje van het verhaal rondom Eleanor Delveaux, de leider van NOVEMBER-6, en enkele rijke Saoedische mannen.

Olde Heuvelt heeft weinig zinnen nodig om de diverse personages levendig tot uiting te brengen. Het plot gedreven verhaal hoeft daarom niet telkens onderbroken te worden om de karakters te beschrijven; knap gedaan! Luca Wolf is een dertienjarige jongen die iedereen wel zal herkennen: balancerend op de grens tussen het kind zijn en volwassen willen worden durft hij zijn verliefde gevoelens jegens eerst Emma en later Safiya nauwelijks te tonen, maar naarmate het boek vordert herkent hij zijn rol en worden zijn acties daadkrachtiger. Deze laatste eigenschap bezit Safiya al vanaf het begin. Zij is een no-nonsense tienermeisje die erg goed uit de verf komt. Het is een sterk personage, een krachtige steun voor Luca en iemand met wie je als lezer meegaat. De prominente volwassenen in het verhaal hebben ook ieder een eigen functie, maar Robert Grim en Eleanor Delveaux springen eruit. Vooral de terugkeer van Robert Grim – hij was één van de hoofdpersonages in Hex – is een puike vondst van de auteur. Grim zorgt voor de soms nodige uitleg voor de lezers, maar brengt ook humor en actie. En de epiloog geeft een onthulling over Grim waar de fans van Hex al lange tijd vragen over hadden!

Orakel kent een veelbelovend begin, met een origineel en spectaculair spannend gegeven van de onverklaarbare verschijning van het (spook)schip in het weiland. Helaas verzandt het in een wat onsamenhangend en chaotisch slot, dat met bizarre zee-verschijnselen en warrige confrontaties op een boorplatform de realiteit verliest. Natuurlijk, het verhaal focust zich rondom een mysterieus en bovennatuurlijk object, maar de uitwerking – zeker die van de climax - had geloofwaardiger gekund. Bovendien krijgt de verhaallijn met de Saoedische machtigen een abrupt einde en mist daardoor de toegevoegde waarde voor het verhaal.

De haast dansende stijl van schrijven, de meedogenloze spanningsopbouw en de combinatie tussen een eeuwenoud verhaal met de tegenwoordige tijd zijn geweldig. Olde Heuvelt is echt een uniek schrijftalent met veel gevoel voor detail en tijdsgeest, maar het laatste chaotische kwart van het verhaal maken dat Orakel net de kersen op de taart mist.