De omslag afbeelding van het boek Time Bender
Auteur(s) Tijn Touber
Uitgeverij(en) London Books
5
Review date 1 februari 2021
Categories Science Fiction

Tijn Touber is inspirator, schrijver, meditatieleraar en muzikant. Hij is de oprichter van de band Lois Lane. Na zijn muzikale carrière ging hij zich bezighouden met bewustzijnsontwikkeling. Hij schreef meerdere boeken over verlichting, zoals Spoedcursus verlichting en Yogi Power. Hij geeft trainingen en retraites over bewust leven en startte het internationale netwerk Stadsverlichting. In 2019 schreef hij Time Bender. Op de voorzijde van het boek zie je een indringend portret van een man, met grijze baard en snor. De ondertitel van het boek luidt ‘De man die de aarde kwam redden’.

Time Bender is als een spannende roman, waarin de hoofdpersoon, Tijn zelf, in de nacht van de moord op John Lennon (1980), de mysterieuze man Time Bender ontmoet. Deze laat hem weten dat hij op zoek mag gaan naar zijn levensmissie. Duidelijk wordt hem dat de mensheid bedreigd wordt en in een oeroud kosmisch conflict verwikkeld is. De grote vraag is of de mensen op tijd in de gaten zullen krijgen wat er speelt en daar actie op zullen ondernemen?

Touber neemt je mee op zijn vele reizen en ontmoetingen met bijzondere mensen. Hij doet dit op een beschrijvende manier, zodat je het voor je ziet en laat goed weten hoe hij een situatie ervaren heeft. Zo mag hij komen muziek spelen bij Salvador Dali en raakt met hem in gesprek:

‘ ‘Eh, uw werk voelt als een droom. Het voelt alsof ik in een droom stap. ‘ ‘Ja, het leven is ook een droom. Heb je de smeltende klokken gezien?’ ‘Ja.’ ‘Weet je waar die voor staan?’ ‘Nee meneer.’ ‘Zij symboliseren de flexibiliteit van tijd. Ze laten je zien dat je de tijd kunt buigen.’ ‘

Elk hoofdstuk start met een citaat van een beroemdheid over buitenaards leven of UFO’s. Tijn krijgt zicht op dat wat er aan de hand is en ontdekt dat het leven vanuit de kosmos als een groot Spel gezien kan worden. Een spel waarin ieder zijn of haar rol te vervullen heeft. De bedoeling van dit spel is om te ontwikkelen en te groeien, als menselijk ras. Er zijn positieve en negatieve krachten aan het werk in dit spel. Hij ontmoet andere levensvormen, die de mensheid zullen ondersteunen bij het oplossen van het conflict.

‘Dat lijkt inderdaad zo, maar er is nu eenmaal een zekere mate van verstoring nodig om evolutionaire processen te laten plaatsvinden. Dat is waarom jullie planeet op dit moment zo chaotisch is. Misschien voelt het alsof jullie hele wereld in elkaar aan het storten is, maar vanuit ons perspectief is dit ene noodzakelijk kwaad om de mensheid tot groei aan te zetten. Als alles volmaakt zou zijn, zouden jullie niet rijp zijn voor de verschuiving van bewustzijn die aanstonds staat te gebeuren.’

Hij heeft meerdere malen een ontmoeting met de duivel, waarbij de spanning goed opgebouwd wordt door de manier van schrijven. Je voelt, letterlijk, de kou toenemen tijdens zo’n ontmoeting en het onderhuidse machtsspelletje komt tot uiting in het gesprek wat ze voeren.

Time Bender werpt een nieuw licht op onze geschiedenis, ons heden en onze toekomst. Touber schrijft zeer toegankelijk en meeslepend, wat maakt dat je het boek het liefst in een keer uit wilt lezen. Het leest als een spannend boek, met sciencefictionachtige sfeer. Tegelijk zit er een verdiepende laag in verweven, voor de mensen die interesse hebben in een mogelijke visie op het ontstaan van de mensheid en de problemen die de wereld in hun greep houden. Een bijzondere leeservaring!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

19 april 2024 1:27

0