De omslag afbeelding van het boek Cain, Tom - De dictator
Auteur(s) Tom Cain
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 29 maart 2014
Eerder maakten we al kennis met Tom Cain. David Thomas is eigenlijk zijn echte naam maar de Engelse journalist brengt zijn boeken uit onder het alias Tom Cain. Met De Imitator kwamen we voor het eerst in aanraking met Tom Cain en zijn karakter Samuel Carver. In De Dictator is de ex-medewerker van de Britse geheime dienst (MI6) terug.

Dit keer gaat de reis van de uiterst brute maar succesvolle hitman naar Afrika en Hongkong. Henderson Gushungo is een van de meest gruwelijke dictators die er op de aarde nog een land in zijn of haar macht hebben. Een zeer toepasselijk genre nadat natuurlijk in de afgelopen jaren vermeende dictators als Khadaffi hardhandig in hun land zijn afgezet. Het volk kwam in opstand tegen leiders als Khadaffi en Al Assad. In alle gevallen hebben we in het nieuws kunnen zien dat het gepaard ging met veel geweld en doden en waar het bij Khadaffi gelukt is om hem af te zetten wordt de strijd in Syrië nog altijd gevoerd.

De Dictator is een boek die in twee delen is gesplitst. In het eerste gedeelte moet Carver in actie komen om in Afrika het nichtje van zijn opdrachtgever (meneer Klerk) te redden. Ze is gekidnapt door mannen van Gushungo en van goede onderhandelingen is geen sprake meer. Carver moet een plan verzinnen om het meisje levend uit de handen van Gushungo's mannen te krijgen.

In deel twee komt Carver in dubio te staan. Opnieuw krijgt hij van Klerk een opdracht, althans onder valse voorwendselen blijkt dat Klerk opnieuw een missie heeft voor de Brit. Dit keer moet hij zorgen dat Gushungo ten val wordt gebracht. En in boeken van Tom Cain staat het ten val brengen van een persoon altijd gelijk aan het vermoorden van hem of haar. Alleen Carver gelooft de motieven van Klerk niet. Dat Gushungo een dictator is is ook Carver wel duidelijk, maar waarom zou hij dit moeten oplossen. De winst is voor Klerk namelijk wel heel erg hoog als Gushungo verdwijnt. Oké er worden levens gered door de dictator om te leggen, maar is Carver de man er voor om miljoenen te redden en een andere persoon daar nog extra van te laten profiteren?

Deze problemen staan centraal in deel twee en probeert nog enige extra diepgang te brengen in een verhaal waarin opnieuw de kogels bijna letterlijk om je oren vliegen. Net als in De Imitator is er haast geen pagina waarin geen actie zit. Zelfs een partijtje jagen tussen Carver en zijn vrouwelijke medestander in dit verhaal gaat gepaard met de nodige testosteron en actie. En net als in De Imitator komt Carver ook nu weer oog in oog te staan met een geest uit het verleden. Komt hij opnieuw als overwinnaar uit de strijd?

Tom Cain weet keer op keer in zijn boeken de spanning hoog te houden. Continu verwacht je actie en aan die verwachting wordt voldaan. Oké, diepgang is misschien niet het sterkste punt in de actiethrillers van Tom Cain. Maar er zijn dagen genoeg waarin we als lezers niet al te diep willen nadenken. Dan is pure actie en een boek vol testosteron gewoon voldoende. Voor dat soort dagen is ook De Dictator zeker het overwegen waard.

19 mei 2024 19:00

0