De omslag afbeelding van het boek Smith, Tom Rob - Agent 6
Auteur(s) Tom Rob Smith
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 6 april 2014
Tom Rob Smith is geen onbekende in thrillerland. Zijn trilogie met Leo Demidov is door menig lezer verslonden. Deel drie van de trilogie, Agent 6, lazen wij een tijdje geleden. Het is een waardige afsluiting van Smith’s trilogie die zich afspeelt in de Sovjettijd.

Leo Demidov is nog steeds werkzaam bij de KGB. Hij is al sinds jaar en dag geheim agent en heeft honderden arrestaties verricht. De een terechter dan de ander, dat weet Demidov zelf ook. Maar hij stelt geen vragen. Tot nu. Het is begin jaren vijftig als de Amerikaanse Jessie Austin de Sovjet-Unie bezoekt. Austin is een fervent communisme-aanhanger en wil in het moederland zien hoe het er aan toe gaat. Demidov begeleidt Austin op zijn bezoek. Tegelijkertijd ziet de lezer hoe Demidov zijn vrouw Raisa ontmoet. Dan maakt de tijd een sprongetje en zitten we opeens in 1965. Demidov heeft een transformatie ondergaan: geen volger meer, maar een criticaster van het communisme. De KGB is verleden tijd voor hem. In plaats daarvan heeft hij een rustig baantje. Raisa en zijn twee kinderen worden gevraagd om namens het USSR een bezoek te brengen aan de V.S. Leo is hier zwaar op tegen, maar Raisa en zijn kroost gaan toch. Het loopt niet goed af, waardoor Leo op zoektocht gaat naar de achtergronden van de tragische gebeurtenissen rond Raisa en zijn kinderen. Hij moet op zoek naar ‘Agent 6’, een zoektocht die hem zelfs naar het Afghanistan van de jaren tachtig leidt. En dat is geen aangename plek om te vertoeven onder het Sovjetjuk. Leo is daar speciaal adviseur en ondertussen gaat zijn zoektocht onverminderd voort. Het levert levensgevaarlijke situaties op.

We wisten al dat Smith een zeer talentvolle schrijver was. In Agent 6 zien we deze lijn doorzetten. Het boek is aangenaam geschreven en erg spannend. Daarnaast zitten er een aantal lagen in het verhaal die het lezen alleen maar aantrekkelijker maken. De eerste is de zeer accurate beschrijving van de geschiedenis. Vooral de façade van het ‘succesvolle’ communisme is een slag in het gezicht. Dit zien we terug in de rondleiding die Austin krijgt als hij de USSR bezoekt. De winkels die hij bezoekt, worden razendsnel gevuld met goederen terwijl ze normaal gesproken helemaal leeg zijn. De tweede laag in het boek is het persoonlijke. Vooral de transformatie van Leo Demidov als persoon is mooi beschreven. Van een volger van het communisme tot een verbitterd ex-geheim agent die tegen het bewind schopt, top beschreven.

Agent 6 is een zeer waardige afsluiting van een geweldige thrillertrilogie. Lezen die hap!

19 mei 2024 19:50

0