de geheime oorsprong tom vanderlaken thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Tom Vanderlaken
Uitgeverij(en) Z & K
4
Review date 3 augustus 2021

Na enkel non-fictie boeken zoals Het Jaar 117 en Caesar in de Lage Landen te hebben geschreven maakt Tom Buijtendorp nu onder het pseudoniem Tom Vanderlaken zijn fictiedebuut De geheime oorsprong.

Met De geheime oorsprong introduceert Tom Vanderlaken een nieuw genre genaamd true quest, afgeleid van true crime. Met true quest wordt de in het boek beschreven ontdekkingstocht bedoeld langs gebouwen en locaties die grotendeels allemaal echt bestaan. Hierdoor wordt het avontuur dat de hoofdpersonages beleven nog realistischer en kan de lezer bovendien met het boek in de hand zelf op onderzoek uitgaan.

Het verhaal neemt de systematische verwijdering van het begin van Genesis uit alle Christelijke Bijbels en later ook uit de oudste, complete Hebreeuwse Bijbel, als uitgangspunt. In Genesis staan o.a. het ontstaan van de aarde en de oorsprong van de mensheid beschreven.

De Franse verzamelaar Nicholas Dampierre hoopt met zijn onderzoek naar oudheden een onbekende tekst te vinden die een nieuw licht zal werpen op de menselijke oorsprong.

Daaropvolgend ontmoet Nicholas de heetgebakerde, Italiaanse journaliste Gina Chimanti. Nicholas is al bekend met meneer Chimanti, de vader van Gina, en heeft toegestemd met een interview over de illegale handel in antiquiteiten en de betekenis van Genesis. Tijdens het interview stelt Nicholas dat er flink gesleuteld is aan het oorsprongverhaal zoals we dat nu kennen en hij wil samen met Gina een Leidse codex bezichtigen om het te bewijzen.

De trip naar Leiden vormt het begin van een uitgebreide speurtocht die zich gedurende het boek zal ontvouwen over drie continenten. De bestemmingen die Nicholas en Gina bezoeken tijdens hun speurtocht worden zeer beeldend weergegeven, zodat het als lezer voelt alsof je met de hoofdpersonages meereist. In Leiden vullen vooral Egyptische mythen en Bijbelse verhalen de pagina’s, waardoor er weinig ruimte overblijft voor karakterontwikkeling en opbouw van het plot. In deze fase van het verhaal wordt het geduld van de lezer op de proef gesteld.

Als Nicholas en Gina echter met hun zoektocht een geheime orde voor het hoofd stoten, bouwt de spanning zich op. In Rome moeten de twee hoofdpersonages vluchten voor deze mysterieuze en machtige vijand. Wat daarop volgt is een bloedstollende queeste die figuurlijk grotere hoogtes bereikt met onder meer capriolen in een sportvliegtuigje en andere stunts waarvan je lezend duizelig kan worden.

Vanaf dat moment lijkt voor de lezer een onderhuidse spanning voelbaar te zijn die alleen maar verder wordt opgebouwd naarmate Nicholas en Gina steeds dichter bij de waarheid komen. Doordat Vanderlaken het boek heeft gebouwd op een fundament van betrouwbare bronnen, zoals archeologen, bijbelwetenschappers, maar ook een piloot en inlichtingenexpert, zijn de passages uit het boek realistisch beschreven. Dit zorgt naast het hebben van een prettige leeservaring voor unieke inkijkjes in met name de CIA en Orde van Malta. Ergens doet het boek denken aan het werk van Dan Brown, maar Vanderlaken weet een eigen smaak aan het genre te geven.

De lezer wordt in de loop van het verhaal net als Nicholas en Gina geconfronteerd met dieperliggende thema’s als zingeving, sterfelijkheid en de kracht van onze oorsprong. Het geheel maakt De geheime oorsprong anders dan een standaard vakantiethriller. Het vergt namelijk de nodige aandacht en concentratie, maar als je daartoe bereid bent, is het lezen van deze unieke thriller een ervaring op zich. Daar doet het verrassende slot nog een schepje bovenop!

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.