De omslag afbeelding van het boek Roth, Veronica - Uitverkoren
Auteur(s) Veronica Roth
4
Review date 6 augustus 2020
Het succes van De Hongerspelen-trilogie (met inmiddels ook een prequel daarbij) leidde ertoe dat veel volwassen lezers hun weg vonden naar het tot dan toe ondergeschoven Young Adult-genre. Zeker toen de verfilmingen ervan heuse kaskrakers werden, kroop het genre uit haar schulp en werd men nieuwsgierig naar wat het nog meer te bieden had. Vele auteurs zagen hun kans schoon en probeerden op het succes van Suzanne Collins mee te liften. De meesten faalden, maar de Britse Veronica Roth bleef fier overeind staan met haar Divergent-serie. De drie Divergent-boeken- en films werden net zo populair en trok eveneens een volwassen publiek. Nu de Young Adult-rage toch alweer even achter ons ligt, besluit Roth over te gaan op de volwassen boeken. Uitverkoren is het eerste boek waarbij adolescenten de gerichte doelgroep is.

Tien jaar geleden bracht een kwaad persoon chaos en verwoesting op aarde. De Duistere – zoals deze persoon (?) genoemd werd, maakte gebruikt van een zeer krachtige magie en leek onverslaanbaar. Benoemd in een voorspelling werden vijf tieners – Sloane, Matt, Ines, Albie en Esther - bijeengebracht om de Duistere te stoppen. Een van hen zou de zogenaamde Uitverkorene zijn, de enige die de wereld kon redden. En wonder boven wonder lukte dat; de Duistere werd verslagen en er was weer rust op aarde. De vijf helden werden op handen gedragen en konden niet meer over straat zonder aangeklampt te worden door hordes fans en bewonderaars.

Nu, bijna een decennium na de tragedie, worden de vijf vrienden (want dat zijn ze inmiddels geworden) nog altijd herinnerd aan de gebeurtenis van destijds. Naast mentale problemen, nachtmerries en angstaanvallen zorgt hun heldenstatus er nog altijd voor dat ze niet anoniem in het openbaar kunnen verschijnen. Ze kijken dan ook op tegen het tienjarig jubileum van hun overwinning, dat feestelijk wordt gevierd met de onthulling van een monument. Maar rondom het evenement gebeurt er iets rampzaligs: één van hen overlijdt. Tijdens de begrafenis, die al snel volgt, doet Sloane een huiveringwekkende ontdekking die haar en haar vrienden letterlijk en figuurlijk een nieuwe dimensie insleurt.

Magie is een belangrijk thema in het boek. Veronica Roth heeft voor een unieke vorm gekozen, die we nog niet eerder in andere (fantasy)boeken hebben gelezen. Aan de ene kant vergt dit dus veel uitleg, maar aan de andere kant is het wel origineel en daardoor boeiend. Het ontstaan, de werking en de krachten van magie worden gedetailleerd omschreven, en daarbij komt ook een stukje filosofie om de hoek kijken. Intentie en verlangen van de beoefenaar bepalen namelijk de mate van magie. Er is echter wel een magisch voorwerp – een hevel – voor nodig om het uit te kunnen voeren. Klinkt ingewikkeld en dat is het ook, maar Roth neemt de lezers aan de hand van de tevens onwetende protagonisten mee in haar uitleg, en dit doet ze meer dan prima. De hoofdstukken worden afgewisseld met geheime gespreksverslagen, krantenknipsels en stukjes uit boeken over magie, waardoor langzaamaan één en ander duidelijk wordt. Om deze elementen in het verhaal te kunnen duiden, moet de lezer wel over een portie geduld beschikken, want de opbouw is behoorlijk traag. Gelukkig komt er meer vaart in het verhaal als de basis eenmaal staat.

Het verhaal wordt grotendeels verteld vanuit het perspectief van Sloane. Zij is daardoor gelijk het meest interessante personage, want haar karakter wordt uitvoerig beschreven. Het staat haaks op die van de anderen. Sloane vindt de heldenstatus maar niks en wil het liefst met rust worden gelaten, terwijl de anderen meer genieten van de roem. Ook kampt Sloane met de gedachte dat er iets niet klopt aan hun overwinning van destijds. De Duistere kan toch niet zomaar verslagen zijn?

De keuze om zich op volwassenen te richten is weliswaar een logische, maar de uitwerking ervan is onverklaarbaar. De handelswijzen, de gedachtes, de dialogen en de liefdesperikelen die in het verhaal plaatsvinden, passen nu juist bij tieners. Je zou kunnen zeggen dat de hoofdpersonages tieners zijn met een volwassen leeftijd. Want dat is ook het enige ‘volwassen’ aan het boek. Ach, wat scheelt het, Uitverkoren is een boek dat wederom een breed publiek zal boeien; er staat nu alleen een andere genrestempel op.

Uitverkoren is een vermakelijk en vindingrijk boek dat een prima basis is voor hopelijk meer vervolgdelen. Veronica Roth tovert met haar pen en intrigeert haar lezers.

19 september 2024 2:41

0