De omslag afbeelding van het boek Lava
4
Review date 22 oktober 2020

Vlak buiten Reykjavik staat op een verweerd en somber lavaveld de Galgenrots. Een locatie waar in het verleden misdadigers werden geëxecuteerd, maar wat nu een toeristische bezienswaardigheid is. Dit is de plek waar een lichaam wordt gevonden, hangend aan de rots. De spijker in de borst van de man geeft aan dat het geen zelfmoord was, van het briefje dat met de spijker op het lichaam was gespiest is nog een papiersnipper over.

Wanneer de politie het appartement van de man bezoekt wacht nog een raadsel. Een vierjarige jongen is alleen in het appartement achtergebleven. Hij heeft geen idee waarom hij daar is, een verband met het slachtoffer lijkt te ontbreken. Zijn ouders zijn spoorloos verdwenen en zijn tekeningen laten zien dat hij getuige is geweest van iets vreselijks. Rechercheur Huldar jaagt op de moordenaar en kinderpsycholoog Freya gaat op zoek naar de ouders van de jongen, waarbij een verhaal van geweld en wraak zich ontvouwt.

Lava is het vierde deel in de serie rondom Huldar en Freyja en is vertaald door Willemien Werkman. Het begin van Lava is intrigerend en veelbelovend. De manier waarop Yrsa Sigurdardóttir de lezer de laatste momenten van het slachtoffer laat beleven is buitengewoon origineel. In Lava volgt de lezer twee verhaallijnen; de zoektocht naar de moordenaar en de zoektocht naar de ouders van de gevonden kleuter. Huldar en Freyja, de twee hoofdpersonages leiden ieder hun eigen zoektocht. De verhaallijnen lopen lange tijd naast elkaar, waarbij de meeste aandacht uitgaat naar de zoektocht naar de moordenaar. Hier mis je als lezer de diepgang tussen Huldar en Freya. Sigurdardóttir laat daar een kans liggen om de verhaallijnen meer in elkaar te vlechten en Huldar en Freya meer samen te laten komen.

Ook vinden er een aantal gebeurtenissen plaats die niet direct relevant lijken voor Lava. Zoals het nieuwe huurappartement van Freya en de vrijlating van haar broer. Krijgen deze zaken in een eventueel vervolg nog een rol? Of waren het randzaken die achterwege hadden kunnen blijven?

Al met al is Lava een origineel boek en heeft een verrassend plot. De verhaallijnen zijn goed doordacht, waarbij de betekenis van bepaalde details niet altijd duidelijk is. De ontbrekende chemie tussen Huldar en Freyja is een aandachtspunt voor een vervolg.

Yrsa Sigurdardóttir is een IJslandse bestsellerauteur. Sinds 2005 schreef zij meer dan tien thrillers die in dertig landen zijn vertaald.

Chris van der Brug

29 maart 2024 2:04

0

Lava is het vierde deel in de serie rondom Huldar en Freyja (lees hier onze eerdere recensies) en is vertaald door Willemien Werkman. Het begin van Lava is intrigerend en veelbelovend. De manier waarop Yrsa Sigurdardóttir de lezer de laatste momenten van het slachtoffer laat beleven is buitengewoon origineel. In Lava volgt de lezer twee verhaallijnen; de zoektocht naar de moordenaar en de zoektocht naar de ouders van de gevonden kleuter. Huldar en Freyja, de twee hoofdpersonages leiden ieder hun eigen zoektocht. De verhaallijnen lopen lange tijd naast elkaar, waarbij de meeste aandacht uitgaat naar de zoektocht naar de moordenaar. Hier mis je als lezer de diepgang tussen Huldar en Freya. Sigurdardóttir laat daar een kans liggen om de verhaallijnen meer in elkaar te vlechten en Huldar en Freya meer samen te laten komen.