De Italiaanse Cristina Caboni komt uit een familie van bijenhouders, dus naast schrijfster is ze ook imker. Daarnaast kweekt ze graag rozen. Ze heeft een grote belangstelling voor parfums en haar eerste roman, De dochter van de parfumeur, gaat dan ook over de connectie tussen geur, emotie en herinnering. Deze roman was een enorme bestseller in Italië en werd later vertaald in het Engels en andere talen. Sinds kort ligt haar nieuwe roman, De dromenweefster, in de winkel.
Cristtina woont met haar man en drie kinderen in de provincie Cagliari.
Camilla is kledingontwerpster en heeft de ambitie om voor elke klant het perfecte kledingstuk te maken. Alweer een tijdje lijkt deze droom uit te komen, want ze is werkzaam in een naaiatelier in Bellagio, aan het Comomeer. Als haar stiefmoeder Marianne ernstig ziek wordt keert ze halsoverkop terug naar Milaan, waar ze is opgegroeid. Van Marianne hoort ze een verhaal over diens moeder waardoor ze op zoek gaat naar de geschiedenis van deze vrouw en haar voorvaderen. Ook is Camilla gefascineerd door de legendarische Maribelle, die bekend stond als “de dromenweefster”. Elk kledingstuk dat zij maakte, was een unieke creatie en ademde het karakter van de drager. Wat hebben deze vrouwen met elkaar te maken…
Het boek kent twee verhaallijnen: die van Camilla, die in het heden op zoek gaat naar de geschiedenis van Maribelle, en die van Caterina, die zich afspeelt in de vorige eeuw. Deze verhaallijnen wisselen elkaar af en daardoor wordt het boek geen moment saai. Vooral het verhaal van Caterina is heerlijk om te lezen: de geschiedenis wordt goed neergezet en het is een genot om Caboni’s beschrijvingen van een vooroorlogs Parijs te lezen. Beide verhaallijnen kennen bovendien een vleugje romantiek.
De karakters komen onder Caboni’s vakkundige handen helemaal tot leven en maken een prima ontwikkeling door. Zo verandert Camilla van een ietwat onzekere jonge vrouw in een sterke vrouw die steeds meer in zichzelf begint te geloven. Caterina maakt vreselijke dingen in haar leven mee, maar ze blijft overeind. Het is een hele krachtige vrouw en van haar blik op de wereld en van haar wilskracht kan de lezer nog wat leren.
Ieder hoofdstuk van De dromenweefster begint met een beschrijving van een stof en de gevoelens die deze stof oproept. Dit maakt het boek extra authentiek en de modeliefhebber zal hiervan smullen. Sowieso is dit boek een must-read voor modeliefhebbers en voor mensen die van vintage kleding houden. De korte proloog waarmee het verhaal begint voegt weinig toe. Normaalgesproken is een proloog bedoeld om de lezer te prikkelen voor wat komen gaat. Hier komt ie een beetje uit de lucht vallen en weet je er als lezer niet zo goed raad mee. Gelukkig weet Caboni de aandacht van de lezer in de rest van het boek wèl vast te houden.
Enige minpuntje is dat het einde komt vrij abrupt komt en dat is jammer, want we hadden nog veel langer willen genieten van deze heerlijke roman!
Camilla is kledingontwerpster en heeft de ambitie om voor elke klant het perfecte kledingstuk te maken. Alweer een tijdje lijkt deze droom uit te komen, want ze is werkzaam in een naaiatelier in Bellagio, aan het Comomeer. Als haar stiefmoeder Marianne ernstig ziek wordt keert ze halsoverkop terug naar Milaan, waar ze is opgegroeid. Van Marianne hoort ze een verhaal over diens moeder waardoor ze op zoek gaat naar de geschiedenis van deze vrouw en haar voorvaderen. Ook is Camilla gefascineerd door de legendarische Maribelle, die bekend stond als “de dromenweefster”. Elk kledingstuk dat zij maakte, was een unieke creatie en ademde het karakter van de drager. Wat hebben deze vrouwen met elkaar te maken…
Het boek kent twee verhaallijnen: die van Camilla, die in het heden op zoek gaat naar de geschiedenis van Maribelle, en die van Caterina, die zich afspeelt in de vorige eeuw. Deze verhaallijnen wisselen elkaar af en daardoor wordt het boek geen moment saai. Vooral het verhaal van Caterina is heerlijk om te lezen: de geschiedenis wordt goed neergezet en het is een genot om Caboni’s beschrijvingen van een vooroorlogs Parijs te lezen. Beide verhaallijnen kennen bovendien een vleugje romantiek.
De karakters komen onder Caboni’s vakkundige handen helemaal tot leven en maken een prima ontwikkeling door. Zo verandert Camilla van een ietwat onzekere jonge vrouw in een sterke vrouw die steeds meer in zichzelf begint te geloven. Caterina maakt vreselijke dingen in haar leven mee, maar ze blijft overeind. Het is een hele krachtige vrouw en van haar blik op de wereld en van haar wilskracht kan de lezer nog wat leren.
Ieder hoofdstuk van De dromenweefster begint met een beschrijving van een stof en de gevoelens die deze stof oproept. Dit maakt het boek extra authentiek en de modeliefhebber zal hiervan smullen. Sowieso is dit boek een must-read voor modeliefhebbers en voor mensen die van vintage kleding houden. De korte proloog waarmee het verhaal begint voegt weinig toe. Normaalgesproken is een proloog bedoeld om de lezer te prikkelen voor wat komen gaat. Hier komt ie een beetje uit de lucht vallen en weet je er als lezer niet zo goed raad mee. Gelukkig weet Caboni de aandacht van de lezer in de rest van het boek wèl vast te houden.
Enige minpuntje is dat het einde komt vrij abrupt komt en dat is jammer, want we hadden nog veel langer willen genieten van deze heerlijke roman!
Image
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
Camilla is kledingontwerpster en heeft de ambitie om voor elke klant het perfecte kledingstuk te maken. Alweer een tijdje lijkt deze droom uit te komen, want ze is werkzaam in een naaiatelier in Bellagio, aan het Comomeer. Als haar stiefmoeder Marianne ernstig ziek wordt keert ze halsoverkop terug naar Milaan, waar ze is opgegroeid. Van Marianne hoort ze een verhaal over diens moeder waardoor ze op zoek gaat naar de geschiedenis van deze vrouw en haar voorvaderen. Ook is Camilla gefascineerd door de legendarische Maribelle, die bekend stond als “de dromenweefster”. Elk kledingstuk dat zij maakte, was een unieke creatie en ademde het karakter van de drager. Wat hebben deze vrouwen met elkaar te maken…
Het boek kent twee verhaallijnen: die van Camilla, die in het heden op zoek gaat naar de geschiedenis van Maribelle, en die van Caterina, die zich afspeelt in de vorige eeuw. Deze verhaallijnen wisselen elkaar af en daardoor wordt het boek geen moment saai. Vooral het verhaal van Caterina is heerlijk om te lezen: de geschiedenis wordt goed neergezet en het is een genot om Caboni’s beschrijvingen van een vooroorlogs Parijs te lezen. Beide verhaallijnen kennen bovendien een vleugje romantiek.
De karakters komen onder Caboni’s vakkundige handen helemaal tot leven en maken een prima ontwikkeling door. Zo verandert Camilla van een ietwat onzekere jonge vrouw in een sterke vrouw die steeds meer in zichzelf begint te geloven. Caterina maakt vreselijke dingen in haar leven mee, maar ze blijft overeind. Het is een hele krachtige vrouw en van haar blik op de wereld en van haar wilskracht kan de lezer nog wat leren.
Ieder hoofdstuk van De dromenweefster begint met een beschrijving van een stof en de gevoelens die deze stof oproept. Dit maakt het boek extra authentiek en de modeliefhebber zal hiervan smullen. Sowieso is dit boek een must-read voor modeliefhebbers en voor mensen die van vintage kleding houden. De korte proloog waarmee het verhaal begint voegt weinig toe. Normaalgesproken is een proloog bedoeld om de lezer te prikkelen voor wat komen gaat. Hier komt ie een beetje uit de lucht vallen en weet je er als lezer niet zo goed raad mee. Gelukkig weet Caboni de aandacht van de lezer in de rest van het boek wèl vast te houden.
Enige minpuntje is dat het einde komt vrij abrupt komt en dat is jammer, want we hadden nog veel langer willen genieten van deze heerlijke roman!