a href="http://www.thrillzone.nl/wp-content/uploads/2018/10/Yvonne-Franssen.jpg">
Onbekende schrijvers
Op zoek naar een onderwerp voor mijn allereerste Thrillzone-column surf ik tamelijk stuurloos over het internet. Ik toets lukraak wat thriller gerelateerde zoekwoorden in en binnen de kortste keren vliegen de tips me om de oren. Tips die me kunnen helpen om een goede thriller te schrijven. Iedereen die één of meer spannende boeken geschreven heeft lijkt de behoefte te voelen om aankomende auteurs van tips te voorzien. Soms heel gul in een artikel of interview, vaak in de vorm van betaalde schrijfworkshops, -weekenden, -vakanties op zeiljachten, winderige Waddeneilanden of in zonnige mediterrane landen.
Maar ik héb al een spannende thriller geschreven. Vier zelfs. De laatste – Schaduwen – is onlangs verschenen en de recensies zijn zonder uitzondering lovend. Blijkbaar hoef je dus niet perse op reis naar zonovergoten oorden, ook thuis aan de keukentafel is het mogelijk om een bloedstollend verhaal te schrijven. Met uitzicht op mijn eigen keukenkastjes in plaats van olijfgaarden en met als achtergrondgeluid het zoemen van de vaatwasser in plaats van het ruisen van de zee. Dus dat schrijven is het probleem niet. Het probleem ontstaat pas daarna.
Al scrollend wordt mijn aandacht getrokken door een artikel van 28 september 2018 in het Parool. ‘Onbekende namen krijgen geen kans van uitgevers’ Een veelgehoorde klacht in schrijversland. Als onbekende (debuterende) auteur moet je het steeds vaker afleggen tegen buitenlandse vertalingen van bekende schrijvers en de levensverhalen van bekende Nederlanders. Uitgevers nemen liever geen risico’s en kiezen voor de zekerheid van bekende namen. Helemaal waar, maar ik heb het geluk gehad een fijne uitgever te vinden, dus ook dat is het probleem niet.
Maar dan. Het boek is geboren. Het boek ligt in de winkel, wilde ik eigenlijk zeggen, maar daar zit nou net het probleem. Het boek ligt niet in de winkel. Uiteraard wel in alle online boekwinkels, maar wie zomaar een Bruna binnenloopt zal daar mijn boek niet vinden. Waarom niet?
Simpel, schrijft Peter Lenssen, de auteur van het artikel, ook de boekwinkels willen geen enkel risico lopen. Er moet omzet gemaakt worden. Bij voorkeur zoveel mogelijk met zo min mogelijk inspanning. En dus stapelen de boekhandelaren hun winkel vol met bekende namen, en blijft er voor onbekende auteurs weinig ruimte over. En dat is jammer. Voor die onbekende auteur, maar vooral ook voor de lezer. Want op die manier wordt het aanbod in boeken steeds kleiner, totdat we uiteindelijk met zijn allen dezelfde tien boeken zitten te lezen.
Lenssen heeft echter een glorieus idee om het tij te keren: leg alle boeken zonder omslag en auteursnaam in de winkel en geef de lezer de kans om op basis van enkel de kwaliteit van de tekst zijn of haar boek te kiezen.
Ik zeg doen! Dat zou nog wel eens tot héél verrassende conclusies kunnen leiden!
Over de auteur:
Yvonne Franssen heeft een grote liefde voor taal. Al sinds ze kan lezen, schrijft ze korte verhalen en versjes. Ze schreef jarenlang maandelijks een column voor een website en wist bij schrijfwedstrijden met haar verhalen diverse prijzen en publicaties in de wacht te slepen.
In 2011 verscheen haar eerste thriller Talio, een jaar later gevolgd door De genius. In 2013 schreef ze ter gelegenheid van de Limburgse Avond van het Spannende Boek de minithriller Mysterie aan de Maas. In 2017 maakte Yvonne met de versjesbundel #omazegt een uitstapje buiten het thrillergenre, waarin ze nu terugkeert met haar vierde thriller Schaduwen.
Image
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!