Skip to main content
Image
de ripper connectie gerrit barendrecht thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Gerrit Barendrecht
Uitgeverij(en) Luitingh-Sijthoff
Publication year
Thrillzone score
4
Review date 30 August 2022
Categories Nederlandstalig
Share this review

Gerrit Barendrecht Gerrit Barendrecht is schrijver en televisieregisseur. Hij is schrijver van de avonturenroman De reis van de Gazelle. Hij werd bij het thrillerpubliek bekend door De Parijse connectie, de eerste kennismaking met agent Julius Katz en journaliste Ida de Morsain. Op zich een conventionele samenwerking, zou je zeggen, ware het niet dat dit duo zaken oplost in het Amsterdam van eind negentiende eeuw. De tijd van industrialisatie, maar ook forse armoede. Het succesvolle debuut van Barendrecht werd vorig jaar opgevolgd door De Russische connectie, een thriller die minstens zo goed was als zijn voorganger. En nu is er dus deel drie in de Katz & De Morsain-reeks, De Ripper connectie. Over het schrijfproces van De Ripper connectie schreef Barendrecht exclusief voor ThrillZone een aantal columns. Die kun je hier nog eens teruglezen.

Ida de Morsain is voor haar werk in Londen. Daar krijgt ze een rondleiding in Whitechapel, een armoedige wijk. Maar dat is niet alles; het is de wijk waar Jack the Ripper de voorgaande maanden een aantal keren gruwelijk toesloeg. En De Morsain krijgt tijdens die toer ‘The Ripper’ van wel héél dichtbij te zien.

Terug in Amsterdam is Katz zielsblij haar weer te zien. Maar dan vallen de eerste doden…heeft Ida ervoor gezorgd dat Jack the Ripper in onze hoofdstad in neergestreken…?

De Ripper connectie gaat door waar de vorige Connectie-boeken ophielden. Katz en De Morsain hebben inmiddels een relatie. En ook dat gaat niet van een leien dakje; Ida komt van goeden huize, en Katz is ‘slechts’ een politieagent. Haar ouders keuren de relatie niet goed, iets wat tegenwoordig natuurlijk minder denkbaar is. Alleen dit al is een interessant gegeven, waarvoor de tijdsperiode van de negentiende eeuw zich uitstekend leent.

Maar Barendrecht pakt verder uit; zo laat hij de straten van Londen en Amsterdam écht tot leven komen. De lezer waant zich, wandelend naast de mistige grachten, terwijl ergens in de steegjes een moordenaar rondwaart. De authenticiteit en de sfeer spat van de pagina’s af. Barendrecht heeft echt plezier gehad met het schrijven van De Ripper connectie, zoveel is duidelijk.

De sfeer van 1889 wordt nog breder uitgebouwd doordat hij ook de sociale tegenstellingen, armoede, en hygiëne tot leven wekt. Het leven was die tijd, als je in de minderen klassen vertoefde, geen pretje. Het zijn die straten en dat milieu waarin Katz en zijn politiecollega’s moeten acteren.

Barendrecht maakt ook dankbaar gebruik van het feit dat 1889 dé periode van The Ripper was. De beruchte moordenaar is nooit gepakt, maar er waren wel veel verdachten. Barendrecht maakt hier slim gebruik van door zijn eigen idee over de identiteit in het verhaal te verweven. Tegelijkertijd gaat hij los op het idee om zo’n moordenaar in Nederland neer te planten. Het maakt van het verhaal een heerlijke, spannende thriller.

De schrijfstijl die de auteur gebruikt is snel en laagdrempelig. Door de korte hoofdstukken en het slim wisselen van oogpunt, raast de lezer door De Ripper connectie. Voor je het weet sla je de laatste pagina om, waarschijnlijk met de conclusie dat dit boek nog wel langer had mogen duren.

Hoewel de lezer snel weet wie The Ripper -volgens Barendrecht- echt is, gaat het om de suspense of hij gepakt wordt én of Ida alsnog slachtoffer wordt van hem. Naast de desolate sfeer, zit deze spanning dus door het hele boek verweven. Barendrecht laat hiermee zien een begenadigde thrillerauteur te zijn en een kracht waarmee rekening mag worden gehouden.

De Ripper Connectie is een thriller die op alle fronten is geslaagd; een geweldige tijdsbeschrijving, sterke hoofdpersonages en een spannend verhaal. Wat wil je nog meer?

Image
geen
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!

Wat vinden lezers...

Bianca Ellerkamp

22 January 2025 9:10

3

Gerrit Barendrecht (1960) is schrijver en televisieregisseur. Hij is schrijver van de avonturenroman De reis van de Gazelle. De Parijse connectie is de eerste Nederlandse thriller die zich afspeelt in negentiendeeeuws Amsterdam. De Russische connectie en De Ripper Connectie zijn het vervolg op De Parijse connectie.
In De Ripper Connectie komen journalist Ida de Morsain en inspecteur Julius Katz oog in oog te staan met de notoire seriemoordenaar Jack the Ripper. Heeft de schrik van Whitechapel zijn werkterrein verlegd naar Amsterdam? Alles wijst die kant op wanneer er meerdere vrouwen vermoord en verminkt worden aangetroffen. Dan wordt duidelijk dat de moordenaar zich op één persoon in het bijzonder richt...
Ida de Morsain is een jonge vrouw van 25 jaar die zich als enige vrouwelijke journalist bij het Nieuws van den Dag moet bewijzen.
Julius Katz is 30 jaar, hij is een Atjeh-veteraan en werkzaam als politie-inspecteur. Hij heeft last van trauma's door zijn gewelddadige militaire verleden en bezoekt daarom regelmatig psychiater Dr. Christian.
Ida en Julius hebben een relatie maar deze wordt niet goedgekeurd door haar ouders ivm het standen verschil. Doordat het verhaal zich afspeelt in 1889 zijn de normen en waarden anders dan heden ten dage.

"In flagrante zonde, zo zouden haar ouders het geschokt omschrijven, als ze het wisten."

"Wettelijk bestaat er alleen het huwelijk....Zonder handtekening van de vader van de bruid is elke trouwakte ongeldig."

De plot is rustig opgebouwd en met 1889 als achtergrond wordt de Amsterdamse scène sfeervol omschreven.
De dader, Jack the Ripper, krijgt net als Ida en Julius de ruimte om zijn verhaal te vertellen.
Doordat De Ripper Connectie het derde deel is in de serie zijn de karakters niet echt uitgediept. Het is verstandig om eerst de twee voorgaande boeken te lezen om te begrijpen wie Ida en Julius zijn.
De schrijfstijl is sfeervol maar leest af en toe wat moeilijk doordat je als lezer moet omschakelen naar een andere tijd. Op zo'n tweederde van het boek komt er wat vaart in het verhaal. Het verleden van de dader is interessant om te lezen, de behandelwijze van Dr. Christian zijn informatief en voor die tijd zeker vernieuwend te noemen. Helaas is de spanning ver te zoeken en de gevoelens van wanhoop en angst zijn niet voelbaar.
De Ripper Connectie is een historische thriller met mooie sfeervolle omschrijvingen van het leven in het negentiende eeuwse Amsterdam met een connectie naar Jack the Ripper.

JN Kingma Postma

22 January 2025 9:10

4

Recensie van:
De Ripper Connectie
Nederland, 1889 Er vindt een aantal gruwelijke moorden plaats. Is Jack the Ripper naar Amsterdam gekomen?
Deel 3 in de Katz & De Morsain serie.
Deel 1: De Parijse Connectie
Een internationale handelsroute in vrouwen en meisjes. Loverboys slaan toe. Dit is Nederland. In 1889. Een journaliste en een rechercheur strijden tegen vrouwenhandel.
De link naar mijn 5 sterren recensie:
https://www.hebban.nl/recensie/boekenpearls76-over-de-parijse-connectie
Deel 2: De Russische Connectie
Rusland probeert Europa te ontwrichten. De politie raakt in opspraak. Dit is Nederland in 1889.
De link naar mijn 4 sterren recensie:
https://www.hebban.nl/recensie/boekenpearls76-over-de-russische-connect…
Auteur: Gerrit Barendrecht
Gerrit Barendrecht is schrijver en televisieregisseur. Hij is schrijver van de avonturenroman De reis van de Gazelle. De Parijse connectie is de eerste Nederlandse thriller die zich afspeelt in negentiendeeeuws Amsterdam. De Russische connectie is het vervolg op De Parijse connectie.
Genre: thriller
Uitgever: LS Amsterdam
Wijze van lezen: recensie-exemplaar ontvangen van LS Amsterdam in ruil voor mijn recensie.
Het verhaal:
December 1889. Een prostituee wordt gevonden, hevig toegetakeld op een manier die
onmiskenbaar het gruwelijke werk is van Jack the Ripper. Alleen ligt het slachtoffer niet in de straten van Londen, maar in een steeg in Amsterdam. Heeft de schrik van Whitechapel zijn werkterrein verlegd naar onze hoofdstad? Alles wijst die kant op wanneer het bloed blijft vloeien. Dan wordt duidelijk dat de moordenaar zich op één persoon in het bijzonder richt…Nog nooit was de inzet zo hoog en zo persoonlijk voor journalist Ida de Morsain en inspecteur Julius Katz. En hun tegenstander was nog nooit zo ongrijpbaar, zo wreed en zo berucht.
Mooie tekst:
‘Jack the Ripper believed the homicides were justified and he was only removing perishable items. Who were like garbage.’
Laatste zinnen van het FBI-profiel van Jack the Ripper,
opgesteld in 1988 door supervising special agent
John. E. Douglas.
Quote:
Het gezelschap is verdwenen. Niemand te zien. Niets dan nevels. Zo ver weg kunnen ze toch nog niet zijn? Nog een hoek, een doorgang, een poortje. Angstig geworden kijkt ze niet waar ze loopt. Ze struikelt en valt. Hijgend, haar hart racend, staat ze weer op en tuurt in het duister. Niets. Ze luistert ingespannen naar stemmen of voetstappen van de groep. Ook niets. En ze heeft geen idee waar ze is. Ze is niet eens verdwaald, want dat zou impliceren dat ze eerder wel wist waar ze was. Ze kent de buurt niet, weet niet welke kant ze op moet. Ze tast letterlijk en figuurlijk in het duister. Het enige dat ze kan doen, hoezeer Jeffries ook heeft gewaarschuwd afstand te houden, is iemand de weg vragen.
Ze begint weer te lopen. Het is zo donker dat ze haar eigen voeten niet kan zien. Haar jurk is door de aanhoudend neerdalende roet zo smerig dat ze in de omgeving op moet gaan. Toch voelt ze zich niet onzichtbaar, integendeel. Ze voelt zich uitgelicht, kwetsbaar, naakt. Zweet prikt op haar huid. Hé? In het donker meent ze iemand met een hoed te zien, in een wijk vol petten. Een lid van de slumming party?
‘Sir!’ roept ze.
Maar er komt geen antwoord, en nu is ze niet meer zeker van wat ze heeft gezien.
‘Sir!’
Heeft ze zich vergist? Daar, waar ze de hoed zag, is nu niets meer dan schaduw. Toch dacht ze echt…
Ze voelt zijn aanwezigheid nog zonder hem te zien. Een sensatie, een minieme werveling in de mist. Abrupt draait ze zich om. En dan is hij al vlakbij. Een silhouet in een antracietgrijze wereld. Hij heft zijn arm. Uit zijn hand steekt een lang lemmet. Ida haalt uit met de politieknuppel en raakt hem midden in zijn gezicht. Het mes klettert op de keien. En weg is hij. Verdwenen in de schaduwen, even geruisloos als hij is verschenen. Geen kreet van pijn, niets. Ze heeft hem niet eens goed kunnen zien. Verstijfd en overdonderd door haar eigen daad blijft ze staan. Ze heeft in een reflex gehandeld. Nu pas begint het tot haar door te dringen wat er is gebeurd.
‘Miss! Miss!’
Hijgend verschijnt het voltallige gezelschap.
‘Ik heb u nog zogezegd bij de groep te…’ begint Backert, maar dan stokt hij. Ida is zich bewust van het tafereel dat ze op moet leveren in het licht van de lantaarns. Het mes op de keien. Haar trillende benen en bleke gezicht. ‘Fuck,’ zegt Jeffries.
Mijn leesbeleving:
Een aantal jaren terug mocht ik het boek De Russische Connectie lezen. Gelijk toen ik begon te lezen had ik het gevoel dat ik me in het boek bevond. Zo haarscherp en beeldend geschreven. Vervolgens las ik De Parijse Connectie. Ja ik weet het de omgekeerde volgorde. Maar door deel een ook te lezen kreeg ik de kans om Julius Katz en Ida de Morsain nog beter te leren kennen. Hoe de vonk oversloeg tussen die politieagent en die journaliste. Een politieagent met een harde kern maar een blanke pit. Getekend door zijn diensttijd in Atjeh. Een journaliste die alle etiquette voor keurige dames aan haar laars lapte en toch journaliste werd, rook en dronk en zich in een mannenwereld prima staande hield. Toen ik de Ripper connectie mocht lezen en recenseren kon ik niet wachten om terug te keren naar de tijd van 1889.
Ik ging er blanco in want ik kende de geschiedenis van Jack de Ripper niet tot in detail. Toch kwam de sfeer gelijk tot leven toen ik met lezen begon: de grimmigheid, het macabere en het onheilsspellende kwam weer tot leven.
Alsof ik met de personages mee liep. Teruggeworpen in de tijd. Als Ida de Morsain ten tonele verschijnt voelde dat voor mij als een ontmoeting met een verloren gewaande vriendin. Ik kon Ida haar onrust maar ook haar professionele journalisten mentaliteit voelen. Haarscherpe en beeldende schrijfstijl. Filmisch bijna.
Als Jack de Ripper dan uit de duisternis tevoorschijn komt dan voel ik geen angst. Slechts weerzin en een gevoel van misplaatst mededogen. Het vanuit diverse perspectieven vertelde verhaal is sterk gedaan. Het verhaal wisselt zich af tussen Ida de Morsain, Julius Katz en Jack de Ripper.
Ida en Julius vechten tegen hun eigen demonen uit het verleden. Ida tegen het keurslijf waarin haar ouders haar willen proppen, het opgeven van de relatie met Katz. Katz zijn strijd gaat ongelooflijk diep, is inktzwart, hallucinaties en levensechte flashbacks spelen hoogtij, proefkonijn zijn in een wereld van psycho farmica die nog maar in de kinderschoenen staan, een psychiater die mentaal zijn intrek heeft genomen in de verre toekomst met alle gevolgen van dien in het heden.
De weerzinwekkende tragiek van het leven van psychische patiënten in 1889 ging me door merg en been. Ik ben dankbaar dat dat nu grotendeels verbeterd is. Ondanks dat ik een kijkje kreeg in het hoofd van Jack de Ripper bleef hij ongrijpbaar voor mij. Hij snelde koortsachtig voort om zijn ultieme wraak te plegen. Ongrijpbaar, onaantastbaar, hij voelde zich eenzaam en verlaten maar genoot op een krankzinnige manier van alle aandacht en commotie. Zijn daden vond ik vrij klinisch beschreven; niet eng of horror achtig maar dat zal ook te maken hebben met mijn tomeloze fascinatie voor chirurgie en pathologie.
De spanning zit meer in het opjagen en het je opgejaagd voelen, het willen insluiten en het ingesloten worden en zijn, tumult en onrust onder de bevolking gewelddadig neer te slaan voor hernieuwde rust en veiligheid. Verder toont het me sterke persoonlijkheden met een wils- en daadkracht die van staal lijken te zijn.
Ook fascineerden mij de diverse facetten van het leven van alledag in 1889: hoe ging het eraan toe op de redactie van een nieuwsblad, de politie, een apotheek, hoever waren ze met het schetsen van een psychologisch profiel van een dader?, hoe ging het opsporen van een dader? En hoe vertaal je dat naar het leven wat wij nu leidden. Ik denk dat in 1889 van al deze alledaagse of professies de basis werd gelegd. Veel zie je nu in doorontwikkelde vorm terug.
Het verhaal volgt in het spoor van de dader. Soms wilde ik ze tot snelheid aansporen omdat ik als lezer het naderende onheil al voorzag. Niet dat het voorspelbaar wordt. Want op een gegeven moment worden na lang in het duister tasten spijkers met koppen geslagen. Ida vond ik vaak op het randje. Niet dat ik bang ben aangelegd maar ik vond het verstandiger als zij voor haar eigen veiligheid koos en niet voor eigen rechter speelde. Tegelijkertijd maakt dat het verhaal ook boeiender. Ook Katz is in hoge mate een man die het risico niet schuwt. Toch probeert hij wel continu “zijn meisje” Ida te beschermen.
Na een spannende finale waarbij ik bijna dacht dit loopt fataal af kwam er toch na diverse hobbels, licht aan het einde van de tunnel. Het recht zegeviert en de liefde viert hoogtij met een verbintenis voor het leven.
Bedankt Ls Amsterdam voor het recensie-exemplaar.
Gerrit Barendrecht bedankt voor het fantastische duo Katz & de Morsain. Misschien dat ze nogmaals terugkeren. En anders lees ik graag andere boeken van jou.
Mijn mening:
Ik geef 4 sterren.
Ik las ook de serie blogs die Gerrit Barendrecht schreef tijdens zijn schrijfproces van De Ripper Connectie op www.thrillzone.nl en wat me daar zo aansprak is hoe hij door woorden Julius Katz en Ida de Morsain tot leven wekt. Je ziet die twee mensen dan gewoon in levenden lijve voor je. Magisch. En hoe Gerrit in de huid en het hoofd van Jack de Ripper kruipt. Geniaal. Ook zijn uitvoerige research waardeer ik. Dat maakt het zoveel geloofwaardiger. Na drie boeken met Julius Katz en Ida de Morsain kan ik met recht zeggen dat de tijd waarin de boeken spelen uniek is. Maar ook leerzaam. Ik ben en blijf fan van de schrijfstijl van Gerrit Barendrecht.
Ik raad iedereen aan om deze trilogie te lezen. Of los of in volgorde.

Write your review!

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.