Piergiorgio Pulixi (1982, Cagliari) wordt gezien als hét nieuwe thrillerfenomeen van Italië. Zijn psychologisch gelaagde misdaadromans, diepgeworteld in Sardijnse cultuur, combineren spanning met maatschappelijke thema’s. Voordat hij fulltime schrijver werd, werkte Pulixi als boekhandelaar, een beroep dat zijn liefde voor literatuur verder aanwakkerde. Na zijn begin bij het schrijverscollectief Mama Sabot brak hij door met bekroonde titels als Het eiland van de zielen, dat door ThrillZone werd beloond met vijf fonkelende sterren. De recensie lees je hier. Zijn werk, inmiddels verschenen in meerdere talen, kreeg internationale erkenning toen Een steek door het hart in Frankrijk werd uitgeroepen tot beste buitenlandse roman. Dankzij zijn innovatieve vertelstijl en scherpe maatschappijkritiek veroverde hij ook de rest van Europa. Pulixi woont in Milaan en schrijft fulltime.
In Een steek door het hart maken we opnieuw kennis met het rechercheursduo Eva Croce en Mara Rais, dat eerder werd geïntroduceerd in Het eiland van de zielen. Het verhaal opent met een lugubere vondst: een jonge vrouw ontvangt een stoffen zakje met 28 menselijke tanden aan haar voordeur. Wat eerst lijkt op een macabere grap, blijkt al snel het begin van een reeks gruwelijke gebeurtenissen. De tanden zijn afkomstig van een man die recent werd vrijgesproken van pedofilie wegens verjaring. Kort daarna verschijnt een virale video waarin een gemaskerde man – later bekend als “De Tandarts” – het Italiaanse volk oproept om te stemmen over het lot van deze man: leven of dood.
De Sardijnse rechercheurs Eva Croce en Mara Rais, samen met de briljante criminoloog Vito Strega, worden belast met het onderzoek. Terwijl Italië verdeeld raakt over de daden van deze zelfverklaarde rechter én beul, ontvouwt zich een zenuwslopende race tegen de klok.
Wie Het eiland van de zielen heeft gelezen, zal merken dat Een steek door het hart een natuurlijke en sterke voortzetting is. De personages groeien verder, de wereld wordt uitgebreid, en de thema’s verdiepen zich. Toch is elk boek los van elkaar te lezen.
Met een moordenaar met een missie, rechercheurs die worstelen met persoonlijke trauma’s en onverwachte plotwendingen, verweeft Pulixi klassieke thrillerelementen moeiteloos met scherpe maatschappelijke kritiek. Thema’s als populisme, het falende rechtssysteem, de macht van sociale media als digitale schandpaal en de dunne lijn tussen recht en rechtvaardigheid worden op indringende wijze verkend.
Een steek door het hart speelt zich af tussen het ruige Sardinië en het stijlvolle maar schaduwrijke Milaan, wat zorgt voor een sterk contrast in sfeer en setting.
De schrijfstijl is intelligent, filmisch en doordrenkt met morele ambiguïteit.
Ook in de gelaagdheid en complexiteit van zijn personages blinkt Pulixi uit. De introductie van de briljante en charismatische criminoloog Vito Strega voegt een nieuwe dynamiek toe aan het team en een opvallend sterk punt is de manier waarop Pulixi omgaat met genderrollen. Strega wordt niet neergezet als de klassieke, dominante mannelijke held die het vrouwelijke duo moet redden. Integendeel: hij is een gelijkwaardige partner in het onderzoek, met zijn eigen kwetsbaarheden en morele twijfels. Zijn rol is ondersteunend en adviserend, zonder de kracht of autonomie van Eva Croce en Mara Rais te ondermijnen. Deze balans zorgt voor een verfrissende dynamiek waarin samenwerking en wederzijds respect centraal staan én vooral waarin vrouwelijke kracht niet wordt overschaduwd door mannelijke dominantie.
De Sardijnse auteur laat zijn personages diep reflecteren op hun verleden, angsten en morele dilemma’s, waardoor hun keuzes begrijpelijk worden, zelfs als ze tegenstrijdig of moreel twijfelachtig zijn. In plaats van zwart-witdenken kiest hij voor grijstinten, waardoor zijn personages menselijk en herkenbaar blijven. Hun persoonlijke geschiedenis wordt zorgvuldig opgebouwd via flashbacks, herinneringen en dialogen, waardoor de lezer inzicht krijgt in hun motieven en gedrag. De dialogen zijn realistisch en onthullend, en dragen bij aan karakterontwikkeling zonder langdradig te worden. Bovendien zijn de innerlijke conflicten van de personages nauw verweven met grotere maatschappelijke thema’s, zoals rechtvaardigheid, schuld en identiteit, wat hun worstelingen extra diepgang geeft.
Hoewel het boek meeslepend is en inhoudelijk veel te bieden heeft, blijft de spanning voor sommige lezers mogelijk wat achter. De moorden en online processen van 'De Tandarts' zijn confronterend en relevant, maar missen soms de beklemming die je van een thriller verwacht. Dit kan komen doordat de ‘slachtoffers’ weinig emotionele lading meekrijgen en zelf bepaald geen onschuldige levens hebben geleid, waardoor hun lot minder aangrijpend voelt. Ook ligt de nadruk sterk op het idee achter de daden – zoals publieke opinie en rechtvaardigheid in plaats van op directe suspense of gevaar. Daarnaast kan de herhaling in de structuur van de moorden voorspelbaar aanvoelen, wat de spanning tempert. Voor lezers die vooral op zoek zijn naar een thriller met onverwachte wendingen of een intens kat-en-muisspel, kan dit aspect wat vlak overkomen.
Ook de climax van het verhaal valt enigszins tegen qua spanning. Ondanks de sterke opbouw en thematische diepgang, voelt de ontknoping relatief ingetogen en mist deze de verrassende of emotionele impact die je als lezer zou verwachten. Mogelijk ligt dit aan de nadruk op de boodschap boven de actie, of aan het feit dat de afloop al vroeg voorspelbaar wordt. Voor lezers die vooral op zoek zijn naar een adembenemende finale, kan dit als een gemiste kans aanvoelen.
Een steek door het hart is niet alleen de titel, maar ook een treffende beschrijving van hoe dit boek je raakt: scherp, onverwacht en recht in de ziel. Het nieuwste werk van Pulixi is meer dan een thriller: het is een spiegel voor de samenleving. Moreel complex, intelligent geschreven en verontrustend actueel. Ondanks een wat vlakke climax en een minder intens gevoel van spanning, blijft het een aanrader voor liefhebbers van thrillers met inhoud, karakterdiepgang en maatschappelijke relevantie.
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.
All author reviews
Write your review!