Van bestsellerauteur naar complete stilte: wat is er gebeurd met thrillerauteur Tami Hoag?
In de jaren ’90 en vroege jaren 2000 was haar naam niet weg te denken uit de thrillerschappen van Nederlandse en Vlaamse boekhandels: Tami Hoag, de Amerikaanse schrijfster van spannende thrillers, was een vaste waarde voor liefhebbers van psychologische spanning en misdaadromans.
Haar boeken verkochten -toen nog- als warme broodjes en verschenen steevast in een vertaling. En toen…werd het stil. Wat is er precies gebeurd?
Wie is Tami Hoag?
Geboren in 1959 in Cresco, Iowa, brak Hoag in de jaren ’90 internationaal door met haar thrillers waarin psychologische diepgang en rauwe misdaadhandelingen centraal stonden. Ze schreef onder meer de populaire Kovac & Liska-serie, waarin twee speurders moordzaken oplossen in de duistere rand van de Amerikaanse samenleving. Bekende titels zijn Geheimen in het graf, Dieper dan de doden en De donkerste weg.
Haar grote doorbraak bij het Nederlandse volk vond plaats met het boek Kill the Messenger (Nacht en ontij, 2005). Dit verhaal zat al geruime tijd in haar hoofd, na het zien van een documentaire over fietskoeriers in Los Angeles. Het verhaal gaat over fietskoerier Jace Damon, die een zeer gewild pakje van een obscure advocaat moet wegbrengen en hiermee in een web van moord en intrige belandt.
Wat Hoags werk onderscheidde, was haar combinatie van intelligente plots, goed uitgewerkte personages en maatschappelijke thema’s zoals kindermisbruik, corruptie en trauma. In Nederland sloegen haar boeken bijzonder goed aan – uitgegeven door onder andere uitgeverij Boekerij en later The House of Books – mede dankzij uitstekende vertalingen en een markt die dol was op vrouwelijke thrillerauteurs zoals Karin Slaughter, Nicci French en Patricia Cornwell.
Een onverklaarbare afwezigheid
Maar sinds pakweg 2016 lijkt Hoag in Nederland van de radar verdwenen. Haar laatste vertaalde boek, Verzwegen (Cold Cold Heart) verscheen dat jaar, en sindsdien is er niets nieuws meer verschenen op de Nederlandse markt. Opvallend, want in de Verenigde Staten bleef ze nog een tijdje actief – zij het op een lager pitje – met onder meer The Boy (2018), een goed ontvangen thriller die in Nederland nooit is uitgebracht. En in 2024 verscheen zelfs nog Bad Liar, waarvoor ze ook op boektournee in de V.S. ging.
Daarnaast doet ze volgens Google nog steeds mee aan dressuurwedstrijden op nationaal niveau, hoewel ze eerder een pauze heeft genomen vanwege een rugblessure. Naast haar werk als schrijfster en haar passie voor de paardensport, is Hoag een fervent verzamelaar en omringt ze zich graag met kunst en boeken. Ze heeft ook een sterke interesse in psychologie en mixed martial arts.
Maar hoe kan het dan dat de vertaling van haar boeken opdroogde in het Nederlandstalige thrillerlandschap? We vroegen het aan Tomás Kuijer van uitgeverij The House of Books:
“De beslissing om afscheid van haar te nemen is voor mijn tijd en dus niet door mij genomen, dus de precieze reden weet ik niet maar ik vermoed dat het een combinatie is geweest van dalende verkopen en een koerswijziging binnen het fonds.
Helaas is het niet zo dat succes in het land van oorsprong automatisch ook succes in Nederland betekent. Als uitgever moet je niet alleen kijken naar wat er in het buitenland gelezen wordt, maar ook naar wat de lezer in eigen land wil en wat de markt er doet. Met die drie elementen in het achterhoofd maak je keuzes om titels wel of niet te acquireren.”
Verdwenen uit de etalage, maar niet vergeten
Voor veel fans roept de stilte vragen op. Is ze gestopt met schrijven? Komt er ooit nog een vertaling? Heeft de Nederlandse markt haar simpelweg laten vallen? Het is des te opvallender omdat andere auteurs uit haar generatie – zoals Slaughter en French – nog altijd prominent aanwezig zijn.
Toch leeft haar werk voort. Tweedehands zijn haar boeken nog volop te vinden, en in thrillerfora wordt haar naam regelmatig genoemd.
Wat blijft, is een oeuvre dat tientallen miljoenen lezers wereldwijd heeft geboeid – en een Nederlandstalige stilte die, hopelijk, niet definitief is. Al wijzen alle signalen daar wel op…
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
All author reviews
Write your review!