Er zijn van die thrillerauteurs die opereren in de schaduw. Lisa Jewell is zo’n schrijfster. Haar boeken zijn stuk voor stuk van hoog niveau. Wereldwijd zijn er meer dan tien miljoen exemplaren van haar thrillers verkocht, en ze wordt in meer dan dertig talen uitgegeven. Veelal zijn het standalones waarbij de psychologische suspense de boventoon voert. Verhalen met thema’s die iedereen zou kunnen meemaken. Herkenbaar. Realistisch. Spannend. En toch weet Jewell haar hoofd niet boven het Nederlandstalige maaiveld uit te steken. De kwaliteit hebben haar thrillers zeer zeker, dus daar ligt het niet aan. Is het dan omdat ze geen series met een vast personage schrijft, waardoor lezers zich niet binden? Liggen de onderwerpen teveel van een vrouwelijke en een mannelijke doelgroep af, waardoor het er juist tussenin valt? Er valt geen peil op te trekken, maar deze vrouw verdient een groot lezerspubliek, ook in Nederland en Vlaanderen. Laat hem niet binnen is haar nieuwste boek en overtuigt opnieuw.
Na de dood van haar geliefde man – en succesvol restauranteigenaar - Paddy Swann volgt een intense rouwperiode voor Nina, hun weer thuiswonende dochter Ash en eigen-leven-leidende zoon Arlo. Als Nina een rouwbrief ontvangt van een ex-collega van Paddy, genaamd Nick Radcliff, met daarin warme woorden en medeleven, doet het haar opveren en geeft het haar wat energie. Ze spreken af en langzaamaan ontstaat er een relatie gebaseerd op vertrouwen, warmte en begrip. Terwijl Nina het leven weer oppakt, roept deze merkwaardige situatie wantrouwen op bij Ash. Er vallen haar eigenaardigheden op, ze gelooft Nicks gladde praatjes niet en vindt het opvallend dat hij nooit echt doorpakt, maar vaak weg is. Soms verdwijnt hij zelfs, onbereikbaar, zonder bericht vooraf, en dan duikt hij plots weer op met een rare reden als verklaring. Nina accepteert het, maar samen met een vroegere partner van haar vader, Jane, begint Ash in het geheim een onderzoek naar deze mysterieuze man die ineens in hun leven is verschenen.
Jane en Nina ontrafelen steeds meer geheimen en stuiten op opvallendheden. Ze geraken in contact met vrouwen die iets soortgelijks hebben meegemaakt of er zelfs nog middenin zitten. Is er een verband? Worden de vrouwen opgelicht? Maar waarom? En hoe kan het dat hij dan niet tegen de lamp loopt? Er ontvouwt zich een psychologisch spel, waarbij stapsgewijs de leugens en het bedrog aan het licht komen in een web van manipulatie.
Vanaf het sterke begin is het klip-en-klaar dat Nick Radcliff niet is wie hij zegt dat hij is. Althans, voor de lezers is dat duidelijk. Want de ietwat door rouw aangetaste Nina is naïef en goedgelovig, en ziet de tekortkomingen en eigenaardigheden niet. Lisa Jewell hanteert hier een psychologisch hoogstaand trucje, waarbij ze het leestempo geruisloos opschroeft doordat je als lezer de ellende van deze man wilt stoppen en ernaar verlangt hem te ontmaskeren. Welke misstap begaat hij? Komt er een confrontatie? Welke leugen laat hem verstrikken in zijn eigen gesponnen web? En niet geheel onbelangrijk: is hij gevaarlijk? Bovendien rijst de vraag welke beweegredenen er achter deze praktijken zitten.
Niet alleen met de hoofdpersonages wordt een spel gespeeld, maar ook met ons als lezer. We worden zelf de protagonisten, doordat het zo intens wordt beschreven. Je wilt tegen de vrouwen roepen dat ze niet zo naïef moeten zijn, dat Ash op het goede spoor zit, dat ze door moeten gaan. De lezers kennen ook het andere perspectief, maar de beschreven karakters niet. Het maakt van Laat hem niet binnen een enerverende leeservaring.
De scheidslijn tussen vertrouwen en wantrouwen blijkt eens te meer flinterdun. De vrouwen zien goedheid, laten zich overladen door kado’s en lieve woorden, en worden verleid door zijn charmes. Als het even mis lijkt te gaan, en hij zich dient te verantwoorden, hangt de slinkse man een zielig verhaal op waar de vrouwen één voor één intrappen. Oké, als lezer ga je je afvragen waarom zoveel vrouwen opgaan in zijn leugens, maar liefde maakt kennelijk echt blind. Dat gevoel omschrijft Jewell perfect.
Lisa Jewell zet met Laat hem niet binnen een psychologische thriller neer waarbij de spanning niet per sé voortkomt uit brute actie, maar uit het geestelijke kat-en-muisspel tussen de diverse personages. Zowel de gedachtes van de vrouwen, maar ook zeker de identiteitsveranderingen van de dader zijn geweldig op het papier overgebracht. Samen met de korte hoofdstukken, en de subtiele flashbacks, blijft je tot de laatste pagina geboeid gekluisterd. Het einde is wellicht voorspelbaar en enigszins over the top, maar de weg ernaar toe is briljant.
Wederom overtuigt Lisa Jewell. Laat hem niet binnen is haar zoveelste product dat bewijst dat ze een grootheid is, en dat iedere thrillerlezer dit zou moeten proberen. Daar hoef je niet eens een liefhebber van het genre voor te zijn, daar het ook uitermate geschikt is voor langs het zwembad of na een lange werkdag op de bank. Het verhaal klopt gewoon en zit steengoed in elkaar. Laat hem niet binnen is psychologische supsense van de bovenste plank. En die plank is al rijk gevuld met meer titels van deze Britse Lisa Jewell. Lezen dus!
Ik ben Mads Bruijnesteijn en nu al een aantal jaren nauw betrokken bij ThrillZone. Werkzaam in de boekenbranche heb ik van mijn hobby (lezen) mijn beroep kunnen maken. En dan mag ik ook nog eens recenseren voor ThrillZone. Mijn interesse is best divers, maar het fantasygenre, inclusief Science Fiction-verhalen, kunnen mij enorm bekoren. In de creaties van een nieuwe, niet bestaande wereld met memorabele personages kan ik mijzelf verliezen. Thrillers lees ik al vanaf mijn 12e levensjaar, dus ook met dat genre heb ik een band. Favorieten zijn: John Grisham, Harlan Coben, Sebastian Fitzek en Anthony Ryan.
All author reviews
Write your review!