Marly van Otterloo (Den Haag, 1953) is scenarioschrijver, o.a. voor Flikken Maastricht, en auteur van twee romans en ruim twintig kinderboeken. In 2024 debuteerde ze als thrillerschrijver met Nadorst, gevolgd door Vreemd bloed. Van Otterloo woonde op diverse plekken in binnen- en buitenland en woont nu in Den Haag. Ze werkte eerder als beroepskeuzeadviseur, trainer/consultant en creatief therapeut, en heeft een gezin met kinderen en kleinkinderen.
Vreemd bloed is op een zeer toegankelijke manier geschreven, met sfeerbeelden en diepgaande karakteromschrijvingen van de langskomende personages. Ongetwijfeld speelt Van Otterloos achtergrond als scenarioschrijver hierin mee. Situaties lezen alsof de lezer er deelgenoot van is. Hoofdpersonen komen vlot tot leven en het lijken hele gewone mensen, met hele normale levens. Het zou zich bij wijze van spreken bij jou in de straat kunnen afspelen. Onderhuids neemt echter de spanning toe, als meerdere bijzondere gebeurtenissen plaatsvinden en dan wordt de lezer steeds weer op een dwaalspoor gezet wat er werkelijk gaande is en welke rol een ieder speelt.
Marly gaat als vrijwilligster een week helpen in een zorghotel voor ouderen. Ze geniet van de meeste contacten met de gasten, maar vindt het lastig om samen te werken met sommige vrijwilligers, met name met haar veeleisende supervisor Wilma.
Vlak voor zij vertrokken is, is haar vriend Harold beschuldigd van moord. Deze reageert laconiek en Mare heeft het gevoel dat hij niet helemaal eerlijk tegen haar is. In diverse telefonische contacten die zij gedurende de week met hem heeft komen steeds meer wonderlijke zaken aan het licht, waar zij haar vraagtekens bij zet.
Terug in de kamer loopt hij linea recta naar de buffetkast. Hij is toe aan een borrel, een stevige borrel. Tegen de tijd dat Mare belt, zal hij misschien wat minder scherp zijn, maar de inval van dat idiote wijf rechtvaardigt absoluut ene glas. Of twee.
Wanneer de telefoon gaat, heeft hij zichzelf min of meer onder controle. Jammer dat hun gesprek al snel ontaardt in gezanik. Hij moet en zal van mare de politie op de hoogte stellen. Daarnaast meent hij een ondertoon van wantrouwen in haar stem te horen. Daarop zit hij helemaal niet te wachten.
Vreemd bloed speelt zich in een week af, met waar nodig, flashbacks naar relevante gebeurtenissen in het verleden. Hoofdstukken gaan wisselend over Mare, Harold en Wilma, waardoor steeds van meerdere kanten het verhaal wordt vormgegeven.
De variatie van beschrijvingen vol humor van de gasten waar Mare voor zorgt, de belevenissen in het zorghotel en daarnaast de groeiende onrust, tot dreiging aan toe tussen de medewerkers, maakt het een aangenaam te lezen boek.
Op weg naar de ontbijtzaal wordt Mare door een van de gasten aan haar arm getrokken. Met haar vijfennegentig jaar is mevrouw Larsen de oudste van de vrouwen. Ze is broodmager en valt op door de felle kleuren die ze draagt: knalroze, appeltjesgroen, fluorescerend geel. –…-
‘Hoe heet jij?’ vraagt mevrouw Larsen haar. ‘Mare.’ ‘Ben ik alweer kwijt. Geeft niet. Wat een geoha hier. ik kan geen kadetje meer zien. En al die oude lijken ook niet.’ Mare met zich meetrekkend, zegt ze: ’Doe mij maar een sigaretje.’
Bits breekt Wilma in: ‘Roken is hier niet toegestaan.’
De spanning bouwt gestaag op als er een dode valt in het hotel. Ook bij Harold neemt de dreiging toe. Met moeite legt de lezer het boek weg. Het verhaal vraagt om doorlezen. Met een verrassend einde besluit Van Otterloo haar tweede thriller. Van ons mogen er meer volgen!
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.
Write your review!