een voor een alice feeney thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Alice Feeney
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 29 april 2024

Alice Feeney is een Britse auteur die bekend staat om haar spannende psychologische thrillers. Haar debuutroman, Soms lieg ik, werd een bestseller en werd vertaald in meer dan twintig talen. Het boek werd met lof ontvangen vanwege zijn onvoorspelbare plotwendingen. Alice Feeney staat bekend om haar vermogen om complexe personages te creëren en lezers op het puntje van hun stoel te houden met haar onthullende verhalen. Haar boeken bevatten vaak elementen van psychologische spanning, mysterie en onverwachte wendingen, waardoor ze geliefd zijn bij fans van het thrillergenre. Een voor een doet hierin zeker niet onder.

De cover van Eén voor één is enorm passend. Het geeft de duistere sfeer van het eiland perfect weer, aangevuld met felle tekst die het geheel compleet maakt. De inleiding over Daisy is krachtig geschreven, doorspekt met metaforen die een levendig beeld schetsen van haar confrontatie met de dood en haar prominente rol in het gezin.

Daisy Darker is geboren met een hartaandoening, is in het verleden vele malen gereanimeerd en heeft te horen gekregen dat ze geen lang leven zal hebben. Haar familie steunt haar niet echt en de enige persoon die volgens haar echt om haar geeft, is haar oma. De getijden van het hoogwater isoleren de familie van de vaste wal, een symboliek die door het verhaal heen leidt.

De hoofdstukken tikken af naar het laagwater, in een tijdslijn van uren en minuten. Na elkaar jarenlang te hebben vermeden, komt de hele familie van Daisy Darker bijeen voor Oma's 80e verjaardagsfeestje in Seaglass. Dit brengt een ongemakkelijke sfeer tussen de familieleden teweeg, terwijl oma probeert de banden te verduidelijken met heerlijk eten en de onthulling van haar, toch wel onverwachte, testament. Echter, de avond neemt een sinistere wending wanneer oma om middernacht dood wordt aangetroffen en een mysterieus gedicht op de keukenwanden staat geschreven. Langzaam wordt duidelijk dat dit meer is dan slechts poëzie. Eén voor één lijken de familieleden ten prooi te vallen aan een duister lot.

Eén voor één is goed gestructureerd met een logische tijdlijn en de onthulling van ieders geheim neemt de lezers mee naar het verleden, waardoor het verhaal dynamisch aanvoelt. De terugblikken worden soms wat spannender gepresenteerd dan ze daadwerkelijk zijn, maar ze dragen wel bij aan de complexiteit van de onderlinge relaties. Het begin met het ontvangen van het boek door de fictieve uitgever. Het verhaal binnen een verhaal voegt een interessant en grappig element toe, vooral omdat de schrijfster al dood is zoals door de uitgever wordt onthuld.

De personages worden goed uitgewerkt en het verhaal wordt verteld vanuit Daisy’s perspectief die een boeiende kijk op jaloezie weergeeft. Hoewel je weet dat er iets staat te gebeuren met de personages, blijf je toch aan Eén voor één gekluisterd en hoop je meer te ontdekken over de dader. Het is verfrissend dat dit moordmysterie niet één, maar meerdere moorden bevat, wat het verhaal onderscheidend maakt van andere mysteries. Het blijft spannend tot het einde, met een verrassende plotwending. Kortom, Alice Feeney bewijst wederom de ongekroonde koningin van de must read te zijn.

Danielle van Wieren