hij en zij alice feeney thrillzone.png
Auteur(s) Alice Feeney
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 3 september 2021

Alice Feeney werkte vijftien jaar bij de BBC als verslaggever, nieuwsredacteur en producer. Haar debuut Soms lieg ik werd een internationale bestseller. Haar nieuwste boek is Hij en zij, een boek waar ze lang aan werkte door het ingenieuze plot dat minutieus door de Britse is opgebouwd.

Er zijn drie invalshoeken in Hij en zij: die van ‘hem’, die van ‘haar’ en de waarheid oftewel ‘Jack, Anna en de moordenaar’. Anna Andrews verwerkt op haar manier de plotselinge dood van haar dochtertje, de verdwijning van haar vader en de scheiding van twee jaar geleden. Alcohol neemt de scherpe randjes van het leven weg en haar passie voor het werk zorgt voor de afleiding. Anna is presentator van het BBC-lunchprogramma totdat onverwacht een collega haar herintrede maakt vanaf haar zwangerschapsverlof en de plaats van Anna inneemt. Anna wordt verzocht verslag te maken van een moordzaak in haar geboorteplaats: het slaperige Britse plaatsje Blackdown.

Al snel volgen er meerdere brute moorden op vrouwen met een gemeenschappelijk verleden, afgestudeerd aan de zelfde middelbare school. Allen hebben ze een vriendschapsarmbandje om hun tong gewikkeld. Jack Harper is de rechercheur op deze zaak en het blijkt dat Anna en Jack een eigen verleden hebben en allebei een band hebben met de slachtoffers. Wat zijn hun connecties en wat is het verband? Jack wordt al gauw zelf een verdachte in zijn eigen moordonderzoek. Anna was een onderdeel van een exclusieve meidengroep op de middelbare school. En nee, dit was niet je typische meidengroep van vroeger. Al deze meiden worden vermoord terug gevonden. Wordt Anna de volgende of heeft ze er iets mee te maken?

Feeney weet je met het plot in Hij en zij meerdere malen op het verkeerde been te zetten. Zelfs als in je hoofd alles lijkt te kloppen, blijkt het toch anders te zitten en zit je er alsnog naast. Daarvoor lees je een boek als deze en dat is dan ook de grootste kracht van Hij en zij. De lezer zal gedurende het boek iedereen weleens als verdachte aanwijzen. De nieuwsgierigheid hoe het dan echt zit, maakt dat je het boek wilt lezen en de hoofdstukken wilt verslinden.

Door het boek te schrijven uit meerdere oogpunten creëert Feeney de nodige diepgang en afwisseling. De personages hebben allemaal hun eigen geheimen die ze angstvallig proberen te verbergen. Het personage Anna krijgt de meeste volume. Feeney weet bij haar een interessant gekarteld randje aan te brengen. Er zit oud zeer, misbruik en pijn dat niet is verwerkt. Jack is daarentegen de ruwe bolster met zachte pit. Door het delen van zijn gedachten maakt dit het karakter compleet en volledig.

De zinderende spanning bewaart Feeney voor het laatst, maar ze pakt daar dan ook explosief uit. De hoofdstukken voorafgaand geven het verhaal meer volume dan de onderhuidse spanning. Dit zorgt voor een gedegen en verzorgde opbouw van de verhaallijn.

Door de uiteindelijke plottwist word je opnieuw uit onverwachte hoek verrast en als lezer uit balans gebracht. Dat is de kers op de slagroomtaart die toch al erg goed smaakte. Hij en zij is een knappe psychologische whodunnit die tot de laatste pagina intrigeert.

Danielle van Wieren