bloedbroers roslund en thunberg thriller recensie.jpg
Uitgeverij(en) De Geus
4
Review date 28 juni 2017

Illustere bankovervallers spreken tot de verbeelding. Bonnie en Clyde, Babyface Nelson en John Dillinger zijn maar enkele namen van overvallers die voor het grote geld gingen. Vaak liep het niet goed met ze af. Anders Roslund en Stefan Thunberg besloten in Made in Sweden, dat in 2014 verscheen, ook met dit thema aan de slag te gaan. In hun boek gaan drie broers voor het grote geld; Leo, Felix en Vincent beroven meerdere banken maar belanden uiteindelijk achter slot en grendel. In Bloedbroers, ook wel Made in Sweden 2 genoemd, gaat het verhaal verder. Overigens bizar om te vermelden; het is bijna een autobiografisch verhaal voor Stefan Thunberg. Zijn drie broers waren lid van een beruchte bende overvallers. Hijzelf was de enige die een andere richting koos. Na jaren kon hij het verhaal eindelijk omzetten in een thriller.

Leo komt na zes jaar gevangenisstraf vrij. Zijn broers hebben ook 'gezeten' maar zijn al eerder op vrije voeten gesteld. Zij hebben besloten nooit meer het criminele pad te bewandelen. Leo is echter een andere mening toegedaan. In de gevangenis heeft hij kennisgemaakt met Sam, die wil meedoen met een 'laatste grote slag'. Maar al vanaf het moment dat hij op vrije voeten komt, zijn er mensen die hem wantrouwen. Zijn broers voelen dat hij niet op het rechte pad wil blijven; zijn moeder idem, alsook politie-inspecteur Broncks die hem in Made in Sweden ook achter de tralies heeft gekregen. In de spotlights de 'roof van de eeuw' voorbereiden is lastiger dan voorzien, helemaal als zijn vader ook weer contact met hem wil...

Bloedbroers gaat dus verder waar Made in Sweden stopte. Voorkennis is echter niet nodig; Roslund en Thunberg zorgen er subtiel voor dat de lezer snel op vlieghoogte wordt gebracht als het om het eerder gebeurde gaat.

Bloedbroers is een bijzondere thriller, met een spanning die constant en ongemakkelijk op de loer ligt. Deze suspense komt echter niet zozeer voort uit de geplande overval als wel uit de familieband die door Leo moedwillig onder druk wordt gezet. Zijn vader, ook bepaald geen lieverdje, wil de banden weer aanhalen met hem. Dit geldt minder voor de broers, die voelen dat Leo hen de afgrond mee zal in trekken wanneer ze weer contact krijgen. De vraag die het schrijversduo Roslund en Thunberg centraal zetten, is "hoever ben je bereid te gaan om je doel te bereiken?". De lezer merkt vanaf de eerste pagina dat het pad dat Leo bewandelt, voor iedereen in zijn omgeving destructief kan uitpakken. Dit zorgt voor een zeer onaangenaam gevoel, die nog eens wordt versterkt door de beschrijvingen van de geschiedenis van de drie broers. Hun bloedband is al jaren geleden door een zeer heftige gebeurtenis gesmeed en is daarna alleen maar hechter geworden. We zien ook dat Leo al vanaf 14-jarige leeftijd een zware stempel op die band drukt en er zelfs misbruik van maakte, voor eigen gewin. Het zorgt voor een bijzondere en zelfs intieme leeservaring over een familie die zwaar onder druk wordt gezet.

Roslund en Thunberg hebben nog een ander ijzer in het vuur als het om 'bloedbroers' gaat. Want niet alleen de broertjes Duvnjac zijn hoofdpersoon in Bloedbroers. Ook politieman Broncks heeft een broer waarmee de band een bijzonder heftige is. Hun geschiedenis wordt weer opgerakeld door de gebeurtenissen. Bronck moet kiezen; loyaliteit voor de politie, of voor zijn familie?

Deze bijzondere vorm van spanning zorgt ervoor dat Bloedbroers zich op een positieve wijze onderscheidt van het werk van andere Scandinavische auteurs. Roslund en Thunberg schrijven daarbij ook nog eens zeer aangenaam; flitsend en gedetailleerd. Richting het eind wordt de snelheid alleen maar meer opgevoerd, waardoor wegleggen van Bloedbroers geen optie meer lijkt. De climax die de twee auteurs in petto hebben, doet hier nog een schepje bovenop.

Een bijzondere en uiteindelijk zelfs indrukwekkende thriller, deze Bloedbroers.

1 mei 2024 11:10

0