De omslag afbeelding van het boek McNab, Andy & Kym Jordan - De Afghanistan missie
Serie Dave Henley
4
Review date 13 april 2014
Categories Actie

Andy McNab is vooral bekend om de uitstekende actieserie met Nick Stone in de hoofdrol. De ex-SAS man maakt allerlei avonturen mee, waarbij standaard liters bloed vloeien en kilo's aan lood worden verschoten. Maar McNab heeft meer in zijn mars. Zo is er de serie met Tom Buckingham, waarvan de eerste in 2012 in Nederland verscheen. McNab schreef echter met co-auteur Kym Jordan twee boeken over een peloton Britse militairen op missie in Afghanistan. De tweede, Het Taliban offensief, recenseerden wij al eerder. Nu is het tijd voor De Afghanistan missie.

Dave Henley is sergeant in het Britse leger. Hij voert het bevel over een peloton jonge militairen, in de bloei van hun leven en op missie in het gevaarlijke Afghanistan. Ze beschermen daar een groepje Britse burgers die onderzoek doen naar potentiële olie in de grond in Helmand. Voor de Taliban een lucratief doelwit, dus Henley en zijn mannen moeten alle zeilen bijzetten om de burgers te beschermen. De militairen staan voor een lange missie: zes maanden in de hitte en het zand van het Afghaanse Helmand. De soldaten worden onder druk gezet: door de Taliban, door hun onderlinge relaties en door de natuur. Het is een bijzondere groep: het groentje met de grote waffel Angus McCall; Steve Buckle, een jonge ambiteuze militair met veel in zijn mars. En natuurlijk sergeant Henley, die het peloton onder alle omstandigheden veilig thuis moet zien te krijgen. De Afghanistan missie onderscheidt zich van andere oorlogsboeken doordat het ook veelvuldig aandacht besteed aan de thuissituatie van de militairen. Want daar is de druk al minstens zo hoog: worden de rekeningen op tijd betaald, komt mijn partner niet om en hoe doen de kinderen het zonder vader op school. Duidelijk de invloed van Kym Jordan, en een zeer welkome aanvulling voor het boek.

De Afghanistan missie doet zeer realistisch aan. Zowel de oorlogssituaties, van de hand van McNab, als het thuisfront worden gedetailleerd beschreven. Het boek leest in sneltreinvaart. Het taalgebruik is simpel, doeltreffend en daardoor heerlijk leesbaar. Daarnaast zijn de personages divers en komen echt tot leven. Ze zijn geen kanonnenvoer maar echte jonge mensen, waardoor je met het peloton in Helmand meeleeft en hoopt dat ze allemaal heel thuiskomen. Dat dat niet gaat gebeuren, hoeft geen verrassing te zijn: het gevaar loert in Afghanistan op elke straathoek zo zal Henley ervaren. Al met al is De Afghanistan missie een indrukwekkend boek over een peloton op uitzending. Fictie, maar dichtbij de realiteit.

20 mei 2024 3:57

0