De omslag afbeelding van het boek Terpstra, Anita - Samen
Auteur(s) Anita Terpstra
4
Review date 26 februari 2017
Anita Terpstra debuteerde in 2009 met Nachtvlucht. Deze thriller werd genomineerd voor de Schaduwprijs en de Crimezone Thriller Award. Anita Terpstra heeft in de tussentijd niet stilgezeten en Samen is haar vijfde thriller, voor Thrillzone overigens de eerste kennismaking met werk van deze auteur.

Mackenzie heeft na een roerig verleden haar leven weer op de rit. Ze woont in het Amerikaanse plaatsje Atmore op het erf bij Joe en Taylor. Ze heeft het niet breed en werkt als tegenprestatie voor haar woonverblijf als serveerster bij Joe's diner en helpt Taylor met het Dog Rescue Prison Program. Een programma waarbij gedetineerden verwaarloosde of agressieve honden heropvoeden. Op deze manier komt Mackenzie in contact met Matt Ayers, die de doodstraf boven het hoofd hangt omdat hij vijf vrouwen ontvoerd heeft. Eén vrouw wist te ontsnappen, de andere vier zijn nog spoorloos verdwenen. De ontsnapte dame heeft Matt aangewezen als dader, ondanks dat blijf Matt volhouden onschuldig te zijn. Mackenzie en Matt worden steeds closer en besluiten te trouwen. De gemeenschap waar Mackenzie deel van uit maakt, keert zich tegen haar. Toch probeert Mackenzie alles op alles te zetten om Matt te bevrijden uit zijn situatie, want voor haar staat er nog meer op het spel...

Anita Terpstra weet met Samen een steengoede thriller neer te zetten. Bijzonder: als Nederlandse schrijft ze een boek dat zich afspeelt aan de andere kant van de wereld. De auteur beschrijft de omgeving zeer gedetailleerd, waardoor de lezer zich in het Amerikaanse plaatsje waant. Haar beeldende schrijfstijl maakt indruk.

De hoofdstukken zijn kort en vlot geschreven. Anita Terpstra gebruikt Mackenzie en de ontvoerde vrouwen om het verhaal te vertellen. Deze personages krijgen gedurende het verhaal steeds meer een gezicht. De perspectiefwisseling gecombineerd met een flinke dosis spanning, houden de lezer continu nieuwsgierig waardoor Terpstra de lezer aan zich bindt. Op de helft van het boek weet de auteur de lezer te verrassen met een wending die velen wellicht niet aan zien komen maar die een flinke ruk aan het stuur blijkt. De spanning schiet vervolgens omhoog, is om te snijden en de lezer wordt meegenomen in een achtbaan van gebeurtenissen die je flink doen huiveren. Hulde!

Anita Terpstra heeft ThrillZone met Samen zeer verrast! Het is een thriller van hoogstaand niveau en zeer zeker de moeite van het lezen waard!

3 mei 2024 7:30

0