De omslag afbeelding van het boek van Doorn, Anne - De student die zou trouwen
Auteur(s) Anne van Doorn
Uitgeverij(en) E-Pulp
4
Review date 17 juni 2018
Jan Willem de Geer verdwijnt in de bloedhete zomer van 1976. De Utrechtse student zou bijna gaan trouwen. Kort voor zijn verdwijning leent hij een fiets en gaat naar een boekhandel. Dit is de laatste plek waar Jan Willem gezien is. Nu veertig jaar later proberen Robbie Corbijn en zijn assistente Lowina de Jong een einde te maken aan de onzekerheid van de familie. Waar is Jan Willem en vooral wat is er precies gebeurd?

De student die zou trouwen is na De ouders keerden niet terug (recensie lees je hier) het tweede deel in de reeks omtrent Robbie Corbijn en Lowina de Jong. Naast deze twee delen heeft Anne van Doorn ook een flink aantal losstaande verhalen over het tweetal geschreven, een aantal van deze verhalen zijn gebundeld in De geliefde die in het veen verdween.

Wanneer je de serie nog niet kent is het belangrijk te weten dat het verhaal verteld wordt vanuit het perspectief van Lowina de Jong. Belast met een enorme schuld (geërfd van haar vader nadat ze hem jarenlang verzorgd heeft) besluit ze te werken bij het detectivebureau van Robbie Corbijn. Ze woont bij familie om kosten te besparen. Haar baas Robbie Corbijn was werkzaam bij de politie, maar doet nu alleen nog in cold case zaken. De belangrijkste zaak is die van Jan Willem de Geer. Ook in eerdere boeken van Anne van Doorn wordt al aan deze zaak gerefereerd.

De familie kan het namelijk niet laten rusten dat Jan Willem nooit gevonden is. Zeven jaar na zijn vermissing duikt de geleende fiets wel op, maar zelf komt hij nooit meer terug. Wel is er een vrouw die zegt zwanger te zijn en dat de vader Jan Willem is. Een klap voor de familie omdat Jan Willem bijna zou gaan trouwen.

De politie heeft werkelijk alles op alles gezet om achter de waarheid te komen, maar niets heeft gewerkt. Voor Robbie en Lowina dus een schier onmogelijke opdracht. Maar omdat de band met de familie zo goed is, is een onbevredigend einde van deze verdwijning niet genoeg voor met name Robbie.

Anne van Doorn heeft het opnieuw voor elkaar gekregen een heerlijk mysterie te schrijven. Een onmogelijke zaak, waarin er minuscule stapjes richting de waarheid worden gezet. Gekmakend frustrerend voor de hoofdpersonages. En die personages hebben beiden ook hun eigen geheimen. Niemand mag bijvoorbeeld weten dat Lowina met haar enorme schuld kampt, maar Lowina krijgt ook allemaal signalen waardoor er twijfel ontstaat over de persoon Robbie Corbijn. Is hij wel wie hij zegt dat hij is? Waarom heeft zijn bedrijf een ander adres dan waar Lowina werkt. Waarom kan ze op een dag niet meer het pand betreden en een dag later weer wel gewoon? Vragen die je als lezer ook graag wil weten. Anne van Doorn kietelt je nieuwsgierigheid en test je geduld. Zoals een goed mysterie betaamd wordt ook lang niet alles onthuld in de student die zou trouwen. Dit geeft Van Doorn ook de ruimte om door te gaan met het duo, maar als lezer wil je toch echt zeer graag weten hoe het nu zit met Robbie Corbijn, Nederlands eigen excentrieke Sherlock Holmes.

8 mei 2024 3:37

0