de gast b.a. paris thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) B.A. Paris
Uitgeverij(en) Ambo-Anthos
3
Review date 14 december 2023

De van Frans-Iers afkomstige auteur B.A. Paris, bekend van haar psychologische thrillers, leidt lezers opnieuw naar het hart van menselijke complexiteit in haar nieuwste werk, De gast. Ze groeide op in Engeland en verhuisde later naar Frankrijk, waar ze samen met haar man een talenschool oprichtte. Momenteel woont ze weer in Engeland.

De gast ontvouwt zich rond Iris en Gabriel, die na hun vakantie geconfronteerd worden met een schokkende verrassing: Laure, een vriendin, heeft zich in hun huis genesteld. Ze heeft niet alleen hun bed ingepalmd, draagt de kleding van Iris en heeft het interieur van hun huis veranderd. De reden? Laure heeft haar echtgenoot verlaten nadat hij zijn affaire opbiechtte. Terwijl Iris en Gabriel proberen begripvol te zijn, escaleert de situatie en brengt verborgen geheimen aan het licht.

Paris kenmerkende schrijfstijl, die draait om de nuances van menselijke relaties, is duidelijk aanwezig in De gast. Echter, in tegenstelling tot eerdere boeken, lijkt het tempo van het verhaal hier en daar te haperen. Waar Paris normaal gesproken een boeiend ritme handhaaft, worden nu de spanningsbogen af en toe onderbroken door onnodige details. Het ontrafelen van het mysterie vergt aanzienlijk meer tijd dan verwacht, en de verhaallijn lijkt soms te worden afgeremd door overbodige informatie.

De gastvrijheid van Iris en Gabriel wordt op de proef gesteld door de langdurige aanwezigheid van Laure, wat een extra dimensie toevoegt aan de emotionele spanning. Desondanks bieden de uitstekende uitgewerkte personages een zekere verlossing. Elk hoofdpersonage wordt tot in de diepte verkend, met eigen gedachten en begraven geheimen. Een onverwachte plotwending voegt een extra laag complexiteit toe, hoewel de timing hier van ter discussie kan gebracht worden. Het verhaal had met meer finesse benaderd kunnen worden, waarbij de psychologische diepgang behouden blijft zonder het algehele tempo te schaden.

Ondanks enkele haperingen in het ritme, is De gast verre van een teleurstellende psychologische thriller. Het mist echter de onberispelijke executie die we kennen van Paris. Terwijl de zoektocht naar de waarheid nog veel te bieden heeft, lijkt het soms verstrikt te raken in zijpaden die weinig substantieel bijdragen aan de kern van het verhaal.

Met een gedegen karakterontwikkeling en een intrigerende premisse, blijft De gast evenwel een boeiende leeservaring. Echter blijft het werk iets onder de grenzen van eerdere werken van Paris, waardoor de hoge verwachtingen niet volledig ingelost werden.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.