De omslag afbeelding van het boek De therapeut
Auteur(s) B.A. Paris
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 24 maart 2021
Auteur B.A. Paris is van Frans-Ierse komaf en groeide op in Engeland. Ze heeft zelfs een tijdje in Nederland gewoond. Momenteel woont ze in Frankrijk, waar ze met haar man een talenschool heeft opgezet. Achter gesloten deuren was haar thrillerdebuut waarmee ze in één klap haar naam als thrillerschrijfster vestigde (lees hier onze recensie). De therapeut is haar nieuwste thriller.

In De therapeut maken we kennis met Alice en Leo. Na een lange tijd heen en weer gependeld te hebben tussen hun twee woningen, gaan ze eindelijk samenwonen in Londen in een besloten exclusieve gated community; The circle. Alice heeft nog nooit in een grote stad gewoond en moet hier aan wennen. Ze is vast besloten om er het beste van te maken en nieuwe vriendschappen te maken met haar buren in The circle. Maar dan doet ze een schokkende ontdekking over het huis waar ze woont. Ze raakt geobsedeerd door de vorige bewoonster Nina, die daar werd vermoord. Ze wil er alles aan doen om achter de waarheid van deze moord te komen. Alice heeft echter één probleem; de anderen zijn niet zo spraakzaam als het over de moord gaat en willen ze hun geheimen voor zich houden.

Na Achter gesloten deuren waren we bij ThrillZone meteen fan van B.A. Paris. Toen De therapeut uitkwam was dat dan ook goed nieuws en stonden de recensenten in de rij om dit boek te lezen. De therapeut is opnieuw vlot geschreven, en bevat de typische kenmerkende schrijfstijl van B.A. Paris. Ze heeft een manier van schrijven die de lezer nieuwsgierig maakt om steeds verder te lezen. Dit doet ze slim, door steeds kleine stukjes info te geven om vervolgens weer een switch te maken en opnieuw voor verwarring te zorgen.

Het hoofdpersonage Alice is tevens een typisch personage voor B.A. Paris. Alice is een verwarde vrouw die iets wil achterhalen en die vervolgens regelmatig twijfelt aan zichzelf. Ook is ze naïef, waardoor je als lezer dikwijls denkt; “waar ben je mee bezig?”. Toch verwoordt Paris dit zo, dat als je lezer meereist met Alice om het raadsel te ontrafelen. In dit proces weet de auteur het personage zelfs nog dichterbij de lezer te brengen.

Even, heel even, kwam de gedachte op dat De therapeut en dus B.A. Paris voorspelbaar wordt en dat je als lezer de dader al na enkele hoofdstukken in het vizier hebt. Niets is minder waar; gedurende het verhaal komt ze met een heel verrassende wending, die je na het lezen van het boek een verbaasd gevoel geeft.

De therapeut is een sterke psychologische thriller die alle ingrediënten bevat om de lezer gekluisterd aan het boek te houden. De bijvangst voor de auteur; de fans zullen onmiddellijk verlangen naar een nieuw boek van haar hand. B.A. Paris heeft ondertussen ruimschoots bewezen dat ze geen eendagsvlieg is en dat ze steeds kan voldoen aan de steeds hoger wordende verwachtingen van haar lezers. Genieten!

26 april 2024 1:18

0