het land van danelagh bjorn andreas bull-hansen thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Jomsviking
4
Review date 9 januari 2023

Verbannen op de Orkney-eilanden is er maar een ding waar Torstein oog voor heeft: wraak. Hij wil zijn land Vingulmork terug, maar vooral wil hij wraak op Ros, de man die zijn vader vermoordde. Torstein leeft alleen tussen hoop en vrees, want zijn zoon is ernstig gewond. Daarom moet hij dat doen wat hij het meest veracht; naar de monniken van de Witte Christus en hun vragen, of anders dreigen zijn zoon te genezen.

Het land van Danelagh is alweer het vierde deel in de Jomsviking-serie rond Torstein. Zoals gebruikelijk wordt het verhaal verteld door Torstein. Hij kijkt in de boeken namelijk terug op zijn leven. Het zijn zijn kronieken. Gekleurd zijn de verhalen daardoor natuurlijk en het is ook juist dat wat het wat extra’s geeft. Wanneer Torstein weer eens zegt dat je als lezer wel gehoord zal hebben hoe een bepaalde gebeurtenis is afgelopen en hij dat dan in zijn eigen ogen weerlegt, alsof hij zich echt rechtstreeks tot jou als lezer wendt. Dat is simpelweg fantastisch gedaan.

Björn Andreas Bull-Hansen is de bedenker van al dit moois. Hij is een moderne Viking, heeft een Youtube-kanaal vol met het leven als Viking en al zijn kennis en kunde wordt op magistrale wijze neergezet in de Jomsviking-serie. Zijn boeken worden in steeds meer landen vertaald. Waar het eerst de Scandinavische landen en Midden- en Oost-Europa betrof daar lanceert hij eind januari 2023 ook in Spanje zijn boek(en). Een fan van Bull-Hansen is in Engeland zelfs een petitie gestart om de boeken ook naar het Engels vertaald te krijgen en die petitie kan al op dik 11.000 tekenaars rekenen. Kortom de boeken van Bull-Hansen zijn een hit.

Ook in dit vierde deel wordt het niveau niet minder. De strijd van Torstein Tormodson (bijgenaamd Torstein Knarrensmid) gaat onverminderd door. De Vikingen vechten voor wat ze waard zijn en de strijd tegen de brengers van de Witte Christus nadert zijn apotheose. Daar waar het lijkt alsof de geschiedenis (uit de boeken welteverstaan) zich herhaalt weet Bull-Hansen dit toch echt een extra dimensie te geven. Torstein wordt namelijk weer tot een slaaf gemaakt. Maar de situatie is nu toch echt onvergelijkbaar met het eerste boek waar Torstein als jonge jongen tot slaaf wordt gemaakt.

Torstein vaart ook in Het land van Danelagh weer over alle zeeën op jacht naar zijn doel. Onverschrokken, heroïsche en soms wel erg naïef. Altijd vanuit het goede (althans zo wordt het door Torstein zelf verteld) gedacht en niet zozeer de honger naar macht. Al is die grens bij Torstein inmiddels wel erg dun geworden. Juist dit soort dilemma’s, de gruwelijkheden die er zonder omheen te draaien worden gepleegd en sfeer die Bull-Hansen weet over te brengen maken van de Jomsviking-serie een doorslaand succes. Wie zich in de eerste delen het verhaal eigen heeft gemaakt, ziet nu meer dingen aankomen en snapt ook beter waarom bepaalde zaken gedaan worden. Het is ook daarin eigenlijk net een soort Game of Thrones. Ook daar duurt het even voor je alles en iedereen kent, de intriges een beetje begrijpt en je dan ook echt op de diepgang kunt richten.

In het Noors (daar waar Bull-Hansen woont) zijn er vijf delen van de serie uitgebracht. We kunnen ons in Nederland dus in ieder geval op nog een deel verheugen, benieuwd of Bull-Hansen nog kan verrassen na alle bloederige, gruwelijke misdadigheden die er al hebben plaatsgevonden in de eerste vier boeken. Simpelweg fantastisch en episch leesvoer!

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.