De omslag afbeelding van het boek Haig, Brian - Dekmantel
Auteur(s) Brian Haig
Uitgeverij(en) A.W Bruna Uitgevers
4
Review date 11 maart 2014
Brian Haig, zoon van een voormalige Minister van Buitenlandse Zaken. Hij diende zelf een aantal jaren in het Amerikaanse leger voordat hij zich op een schrijverscarrière stortte. Zijn legal thriller reeks met hoofdpersoon majoor Sean Drummond kan rekenen op een trouwe schare fans. In 2005 verscheen Dekmantel.

Sean Drummond is een succesvolle advocaat van het Amerikaanse legeronderdeel JAG. Na een eigen loopbaan bij een zeer geheime elite-eenheid verdedigt hij nu soldaten in de militaire rechtbank. Lees onder andere deze en deze. In Dekmantel wordt zijn ergste nachtmerrie waarheid: hij wordt uitgeleend aan een advocatenkantoor in Washington. Daar regeren dure horloges, grote auto’s en dito ego’s. Maar Drummond heeft het aan zichzelf te danken: door zijn macabere humor en lastige vragen is hij voor zijn leidinggevenden een doorn in het oog. Ze zijn dus blij dat hij even weg is. Bij dit kantoor gaat hij op dezelfde voet verder, hopende dat ze hem er net zo snel weer uit schoppen. Dat gebeurt echter niet: een goede vriendin, Lisa Morrow, is bij hetzelfde kantoor gedetacheerd. Zij wordt vermoord en alle aanwijzingen gaan richting het advocatenkantoor. Dan worden er nog twee mensen vermoord. Drummond voelt zich geroepen de moorden te onderzoeken, natuurlijk met een schone dame aan zijn zij: de zus van Morrow. En zo ontvouwt zich een moordonderzoek die zijn weerga niet kent.

Haig heeft een fijne schrijfstijl. Los van het feit dat het plot aantrekkelijk is en verrassend, is het ook nog eens vlot en goed leesbaar geschreven. Maar misschien wel het aangenaamste onderdeel van het boek is de humor en zelfspot van Drummond. Die spot richt zich met name op de zichzelf verrijkende hapsnurkers die de doorsnee advocatenkantoren bemensen. Net als bij zijn andere boeken zal de lezer meer dan eens met een grote lach op het gelaat verder lezen. Ik kan niets anders zeggen dan dat liefhebbers van legal thrillers die eens wat anders willen dan de serieuze Grisham boeken, Haig moeten lezen.

6 mei 2024 9:16

0