De omslag afbeelding van het boek Haig, Brian - Missie: Kosovo
Auteur(s) Brian Haig
4
Review date 9 juni 2017
Brian Haig is de zoon van een voormalige Minister van Buitenlandse Zaken. Hij diende zelf een aantal jaren in het Amerikaanse leger voordat hij zich op een schrijverscarrière stortte. Zijn legal thriller reeks met hoofdpersoon majoor Sean Drummond kan rekenen op een trouwe schare fans. Een van de meeste in het oog springende is Missie: Kosovo.

Sean Drummond is een advocaat in het Amerikaanse leger. Deze JAG-man wordt op een bijzonder pikant onderzoek gestuurd; onderzoek wat er is gebeurd in de bergen van Kosovo met 35 Servische militairen, die allen dood zijn aangetroffen. Eigenlijk is zijn onderzoek van begin af aan gedoemd te mislukken. Het Amerikaanse leger, dat in de buurt was tijdens de dood van de Serviërs, wil eigenlijk niet dat de zaak diep wordt onderzocht. Deze Groene Baretten, een stel elitecommando’s, waren er om het Kosovaarse Vrijheidsleger ‘te adviseren’. En de Serviërs willen de onderste steen boven. De internationale wereld kijkt daarbovenop ook nog eens mee, alsook zijn eigen leidinggevende die Drummond maar een lastpak vindt. Weet hij de zaak tot een goed eind te brengen?

Missie: Kosovo was het debuut van Brian Haig en verscheen in 2001. Dat was ten tijde van het eind van de Balkanoorlog, wat het boek uiterst actueel maakte. Toch is het dat nog steeds. Haig stelt zich in het boek namelijk meermaals de vraag of oorlog wel zinvol is (nee is het antwoord) en wat de grens tussen goed en kwaad is. Deze is niet zo heel duidelijk, weet de lezer na het dichtslaan van Missie: Kosovo. Ethiek is in oorlog ver te zoeken, ook bij de ‘good guys’ is het weleens afwezig. Dit is meteen de sterkste kant van het boek, samen met de zoektocht naar de waarheid. Tot op het laatst is het namelijk niet duidelijk wat er precies is gebeurd. Door het veldonderzoek van Drummond én de ondervragingen van de Groene Baretten wordt het mondjesmaat duidelijk wat er die middag heeft plaatsgevonden.

Het karakter van Sean Drummond is er eentje om van te smullen. Deze legeradvocaat heeft een geheim verleden, waardoor de lezer hem niet altijd kan peilen. Gooi daarbovenop de grote dosis humor en zelfspot die Drummond bedrijft en je weet het: dit is een karakter die bijblijft.

Missie: Kosovo is een soort kruising tussen een legal thriller en een whodunnit, maar wel een zeer geslaagde mix. Een onbeschreven pareltje, wat ons betreft. En met een dijk van een hoofdpersonage.

7 mei 2024 23:44

0