De Zweedse Camilla Läckberg is van huis uit econome, maar inmiddels is ze uitgegroeid tot een van de bestverkopende thrillerauteurs van Zweden. Ze heeft meer dan 22 miljoen boeken verkocht en deze boeken zijn in ruim 60 landen op de markt gebracht. Het bekendste is ze geworden met haar Fjällbacka reeks waarin Patrik Hedström en Erica Falck centraal staan. Naast thrillers schrijft Läckberg ook kook- en kinderboeken. In 2017 stapte ze van Ambo/Anthos over naar The House of Books en daar verscheen haar stand alone thriller Gouden kooi, die deel gaat uitmaken van een tweeluik. Inmiddels is ook het tweede deel, Zilveren vleugels, verschenen.
Na alle gebeurtenissen in Gouden kooi heeft Faye in het buitenland een nieuw leven opgebouwd. Haar ex-man Jack zit in de gevangenis en haar bedrijf Revenge doet het heel erg goed. Geen vuiltje aan de lucht lijkt het, maar net voordat Faye Revenge in de Verenigde Staten gaat lanceren, wordt het bedrijf bedreigd en is Faye gedwongen terug te keren naar Stockholm. Met de hulp van een zorgvuldig geselecteerd team van vrouwen, gaat ze de strijd aan om haar bedrijf veilig te stellen – en om zichzelf en degenen die ze liefheeft te beschermen.
Er zitten een aantal jaren tussen het begin van Zilveren vleugels en het einde van Gouden kooi en het is echt een pré als je het eerste deel hebt gelezen voordat je aan dit boek begint. Läckberg stipt de gebeurtenissen uit het eerste deel wel kort aan, maar een uitgebreide samenvatting geeft ze niet.
Het boek draait voornamelijk om het gevoelsleven van Faye. In dit boek komen we door middel van terugblikken veel meer te weten over haar verleden en hierdoor begrijpen we beter waarom Faye geworden is zoals ze is. Ze is een hele sterke vrouw die zich door niks of niemand laat tegenhouden. Hierdoor komt Faye echter soms ook onsympathiek over en kan de lezer niet altijd evenveel begrip voor haar acties opbrengen. Oppervlakkigheid is haar niet vreemd: alles draait om merken en schoonheid.
Spanning ontbreekt grotendeels en het boek is behoorlijk voorspelbaar. Wat het meeste stoort zijn de vele, platte seksscènes. Er is niks mis met erotiek of seks in een boek, maar soms is de kunst van het weglaten een groter goed. Het is vaak spannender als er voor de lezer nog iets te raden overblijft. Bovendien moeten seksscènes iets toevoegen aan een boek en dat is hier absoluut niet het geval. Wel leest het boek door de korte hoofdstukjes snel en makkelijk weg.
Gouden kooi en Zilveren vleugels zijn oorspronkelijk bedoeld als tweeluik, maar aangezien het boek eindigt met een kneiter van een cliffhanger, zou het ons niks verbazen als we Faye toch nog gaan terugzien. Bovendien zijn er nog tal van losse eindjes die een goede afronding verdienen.
Het lijkt wel of de Läckberg van de Fjällbacka serie en de Läckberg van deze serie twee totaal verschillende schrijfsters zijn. Met dit boek haalt ze bij lange na het niveau van de eerstgenoemde serie niet. Sterker nog, het mag nog niet in de schaduw van de Fjällbacka reeks staan.
Afbeelding
Serie
N.v.t.
Auteur(s)
Camilla Läckberg
Uitgeverij(en)
The House of Books
Jaar van uitgave
Thrillzone score
Review date
23 juni 2020
Categories
Scandinavisch
Deel deze recensie
Afbeelding
Denise Wolfs
Na alle gebeurtenissen in Gouden kooi heeft Faye in het buitenland een nieuw leven opgebouwd. Haar ex-man Jack zit in de gevangenis en haar bedrijf Revenge doet het heel erg goed. Geen vuiltje aan de lucht lijkt het, maar net voordat Faye Revenge in de Verenigde Staten gaat lanceren, wordt het bedrijf bedreigd en is Faye gedwongen terug te keren naar Stockholm. Met de hulp van een zorgvuldig geselecteerd team van vrouwen, gaat ze de strijd aan om haar bedrijf veilig te stellen – en om zichzelf en degenen die ze liefheeft te beschermen.
Er zitten een aantal jaren tussen het begin van Zilveren vleugels en het einde van Gouden kooi en het is echt een pré als je het eerste deel hebt gelezen voordat je aan dit boek begint. Läckberg stipt de gebeurtenissen uit het eerste deel wel kort aan, maar een uitgebreide samenvatting geeft ze niet.
Het boek draait voornamelijk om het gevoelsleven van Faye. In dit boek komen we door middel van terugblikken veel meer te weten over haar verleden en hierdoor begrijpen we beter waarom Faye geworden is zoals ze is. Ze is een hele sterke vrouw die zich door niks of niemand laat tegenhouden. Hierdoor komt Faye echter soms ook onsympathiek over en kan de lezer niet altijd evenveel begrip voor haar acties opbrengen. Oppervlakkigheid is haar niet vreemd: alles draait om merken en schoonheid.
Spanning ontbreekt grotendeels en het boek is behoorlijk voorspelbaar. Wat het meeste stoort zijn de vele, platte seksscènes. Er is niks mis met erotiek of seks in een boek, maar soms is de kunst van het weglaten een groter goed. Het is vaak spannender als er voor de lezer nog iets te raden overblijft. Bovendien moeten seksscènes iets toevoegen aan een boek en dat is hier absoluut niet het geval. Wel leest het boek door de korte hoofdstukjes snel en makkelijk weg.
Gouden kooi en Zilveren vleugels zijn oorspronkelijk bedoeld als tweeluik, maar aangezien het boek eindigt met een kneiter van een cliffhanger, zou het ons niks verbazen als we Faye toch nog gaan terugzien. Bovendien zijn er nog tal van losse eindjes die een goede afronding verdienen.
Het lijkt wel of de Läckberg van de Fjällbacka serie en de Läckberg van deze serie twee totaal verschillende schrijfsters zijn. Met dit boek haalt ze bij lange na het niveau van de eerstgenoemde serie niet. Sterker nog, het mag nog niet in de schaduw van de Fjällbacka reeks staan.