het jaar van het varken carmen mola thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Elena Blanco
Auteur(s) Carmen Mola
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
5
Review date 4 maart 2022

Voor een lange tijd was de ware identiteit van Carmen Mola gehuld in mysterie. Toen afgelopen oktober La Bestia (Het Beest) van Carmen Mola in de prijzen viel, stond de Spaanse literaire wereld compleet op zijn kop. Het was namelijk geen vrouw die naar voren kwam om de prijs in ontvangst te nemen, maar in plaats daarvan verschenen drie mannen van middelbare leeftijd ten tonele. Het drietal werd gevormd door niemand minder dan Agustín Martínez, Jorge Díaz en Antonio Mercero. De mannen genieten bekendheid als thrillerauteurs en zijn tevens actief als scenarioschrijvers voor televisie.

Onder het pseudoniem Carmen Mola verschenen al twee delen in de Elena Blanco reeks; De Zigeunerbruid en Het Duistere Net. Begin 2022 bundelden Martínez, Díaz en Mercero opnieuw de krachten en voegden zij met Het jaar van het varken een nieuw deel aan de serie toe.

Elena Blanco eist in Het jaar van het varken niet meteen de hoofdrol op. De eigenzinnige inspecteur heeft door de gebeurtenissen in boek 2 besloten om de politie te verlaten. Maar wanneer haar opvolger en vriendin Chesca Olmo opeens spoorloos verdwijnt, besluit Elena samen met haar oud-collega’s alles op alles te zetten om haar terug te vinden. Ze ontdekken al snel dat Chesca er een duister verleden op na houdt, wat de vraag oproept of Chesca wel de vrouw is die ze allemaal dachten te kennen. Hun zoektocht leidt hen naar een varkensboerderij waar zich gebeurtenissen voltrokken die het daglicht niet kunnen verdragen…

Niemand komt ongeschonden terug uit de hel. Deze zin prijkt op de voorkant van het boek en heeft meteen voorspellende waarde. Het jaar van het varken is duister, bloederig en mysterieus met scènes die soms zo heerlijk luguber zijn dat je even het boek moet wegleggen om bij te komen. Carmen Mola sleept je in een sneltreinvaart door deze psychologische thriller met hoofdstukken waarin het bloed van de pagina’s afdruipt. Vrijwel alle hoofdstukken eindigen met een cliffhanger, waardoor je direct wordt overgehaald om verder te lezen. Het jaar van het varken is een ware pageturner die je vanaf het begin in een boeiend en angstaanjagend verhaal trekt. Het is weer heerlijk ouderwets griezelen in de nieuwste Mola en onderstaande passage is daar een treffend voorbeeld van:

‘Wil je weten waar de naam Chesca vandaan komt?’

‘Nee.’

Waarom niet? Wil je mijn vriendinnetje niet zijn?

‘Nee.’

‘Waarom niet?’

‘Omdat als we vriendinnen worden, ik het heel erg zou vinden als ze je doodmaken.’

Dit is misschien een goed moment voor een kleine waarschuwing; de ijzingwekkende gebeurtenissen die een belangrijke onderlaag voor het boek vormen gaan vaak gepaard met dierenleed. Het jaar van het varken is dus zeker niet voor de gevoelige lezer en al helemaal niet voor mensen met een zwakke maag...

Toch bestaat deze Spaanse thriller niet alleen uit gruwelijke taferelen, maar zit er veel meer in. Zo worden er drie plotlijnen opgezet; de vermissing van Chesca Olmo, de zoektocht naar Chesca door haar collega’s van het BAC (speciale politie-eenheid voor moeilijk oplosbare zaken) en het leven van de Boliviaanse immigrante Valentina die woont op een varkensboerderij. Het BAC splitst zich op in twee teams om Chesca op te sporen. Vooral de passages tussen het duo Orduño en de non-binaire Reyes leveren ontzettend vermakelijke fragmenten op. De zoektocht naar Chesca is dan ook een boeiende plotlijn die meteen makkelijk wegleest. Haar collega’s zijn bezig aan een race tegen de klok om haar te vinden, waardoor het verhaal meteen razendsnel uit de startblokken schiet. Het jaar van het varken is daarmee een unieke mix van een detective aangevuld met horror. Bovendien zit er een prettige afwisseling in het verhaal aangezien we ook de gebeurtenissen door de ogen van Chesca beleven. Je voelt wat zij voelt, waardoor de angst die haar bekruipt ook overvloeit op de lezer. De verbondenheid met dit personage neemt toe, waardoor de hoop groeit dat ze gevonden wordt.

De fragmenten over Valentina’s leven dienen ook een belangrijk doel. Deze verhaallijn geeft de lezer bruikbare puzzelstukjes om de gebeurtenissen in het heden beter te kunnen plaatsen, waardoor het gaandeweg duidelijk wordt hoe het verhaal precies in elkaar steekt. Ondanks dat de lezer ruim voor het einde de ware toedracht van de gebeurtennissen weet en de spanning steeds meer lijkt af te vlakken naarmate de climax nadert, weet Carmen Mola je toch nog te verrassen.

Wanneer je dus denkt de ontknoping te naderen en in rustiger vaarwater terecht te komen, stijgt het verhaal nog een keer naar grote hoogte. Waar de meeste auteurs het verhaal op dat punt zouden hebben rondgemaakt, sleept Mola je nog eens dieper het verhaal in. De personages worden extra uitgediept, de druk wordt opgevoerd en het tempo gaat omhoog. Het resultaat is een explosief einde dat voelt als een extra toetje.

Het jaar van het varken is een heerlijke combinatie van vlotte dialogen, scherpe humor en aansprekende personages gemixt met een flinke dosis horror. De uitkomst is een thriller van het hoogste niveau die lezers niet alleen zal vermaken, maar ook zal doen huiveren. Tenslotte komt niemand ongeschonden uit de hel en dat geldt ook voor de lezer. De vraag is alleen of je het aandurft...

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.