De omslag afbeelding van het boek van Gastel, Chantal & Priscilla - Zonder jou
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
4
Review date 17 november 2016
Zonder jou is het thrillerdebuut van de zusjes Chantal en Priscilla van Gastel. Chantal van Gastel brak in 2008 door met Zwaar Verliefd! en breidde dit uit naar acht chicklits. De boeken vallen bij de lezers in de smaak en inmiddels zijn er meer dan 300.000 exemplaren verkocht. Haar zus Priscilla kwam met het idee om samen een thriller te schrijven. Ze kwam met de verhaallijn van Zonder jou en wilde dit avontuur graag aangaan met haar zus. Dit sprak Chantal aan en samen brachten ze Zonder jou uit.

Valerie en Oscar zijn in de wolken als hun zoon Mick op de wereld komt. Het is een prachtig kereltje, met een gaaf gezichtje. Mick is een lieve baby, die nimmer huilt. Echter als hij ouder wordt vertoont hij nooit een glimlach. Valerie en Oscar valt dit op, maar merken verder weinig aan Mick. Tot hij een peuter is en hij Valerie van de trap ziet vallen. Valerie kermt van de pijn, Mick ziet dit voorval gebeuren en als Valerie naar haar zoon kijkt, verschijnt er een geniepige glimlach op Mick zijn gezicht. Dit heeft ze nog niet nooit gezien. Waarom lacht hij? Is dit toeval? Zullen ze nu vaker een lach op Mick's gezicht zien?

Hoe ouder Mick wordt, hoe meer problemen er naar voren komen. Mick is niet dat lieve kind waar ze van gedroomd hadden. Hij heeft kwajongensstreken die verder gaan dan dat. Valerie lijkt dit eerst niet in te zien, maar naarmate de tijd vordert gaat het van kwaad tot erger. Zo erg dat ook Valerie haar ogen er niet meer voor kan sluiten. Mick heeft een persoonlijkheidsstoornis. Oscar en Valerie vallen van het ene in het andere incident. Oscar kan er niet meer tegen en verlaat het gezin, Valerie staat er alleen voor. Kan zij Mick behoeden voor een misstap die grootse gevolgen heeft voor zijn toekomst en zijn omgeving?

Zonder jou is een vlot geschreven verhaal van de zusjes van Gastel. Nergens valt een verschil in schrijfstijl op te merken, waardoor het voor de lezer blijft gissen wie welke input heeft geleverd in het verhaal. De auteurs schrijven vlot, beeldend, in korte zinnen en hoofdstukken.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven, te weten Valerie en Mick. Af en toe komt er een ander personage input geven aan het verhaal, maar dit is sporadisch en berust op familieleden van Valerie. De verhaallijn van Valerie wordt in ik-vorm geschreven. De auteurs hebben het personage diepgang gegeven en de lezer begrijpt de keuzes, overwegingen en onvoorwaardelijke liefde voor haar zoon. De tweede verhaallijn is die van Mick, deze wordt cursief weergegeven en geeft een duidelijke tijdsaanduiding aan. Zo is het voor de lezer duidelijk wanneer het zich afspeelt. Deze verhaallijn wordt verteld vanuit de derde persoon en we krijgen een inkijkje in de duistere gedachten van Mick, die steeds grotere vormen aannemen. De gebeurtenissen rondom Mick zijn spannend, duister en onvoorspelbaar. Hij zet het leven van zijn ouders op zijn kop en drijft hen tot wanhoop. De auteurs weten dit sterk neer te zetten. De sfeer is duister en het gehele verhaal voel je de onderhuidse spanning en van het ene incident val je in het andere. De gevoelens van de ouders zijn erg realistisch en gedetailleerd weergegeven. Je voelt hun onmacht, woede en frustratie. Ook zij weten niet waar het heen gaat met hun zoon. Ze zoeken hulp in de medische wereld, maar daar lijkt Mick goed de schijn op te houden. Hij weet precies wat er van hem verwacht wordt en geeft ze de antwoorden die ze graag willen horen. Valerie en Oscar krijgen dan ook geen hulp bij de opvoeding en ondersteuning van Mick. Dit komt niet heel geloofwaardig over. Is het echt zo, dat niemand door dit gedrag heen prikt? Kan een kind artsen en psychologen zo beïnvloeden dat een stoornis niet wordt herkend? Desalniettemin zit het verhaal goed in elkaar en wil je weten waar dit eindigt. De climax was voor mij een verrassing en niet geheel bevredigend, maar wel te begrijpen!

Chantal & Priscilla van Gastel hebben met Zonder jou een spannend eerste debuut geschreven over een zoon die het complete gezin ontwricht. Zonder jou staat garant voor de nodige uren leesplezier en zal je nog geruime tijd bijblijven!

25 april 2024 20:05

0