Cis Meijer (1970) is bekend van diverse boeken voor middelbare scholieren. De auteur bezoekt veel scholen en boekhandels en zet zich in voor lees- en schrijfbevorderingsprojecten. Moordnacht is haar laatstverschenen boek.
Kess en Ravi doen auditie voor een filmrol. Alles gaat goed, ze zijn door naar de laatste ronde. Dan ziet Kess een verontrustend filmpje over Sara, een bekende actrice, die ooit haar beste vriendin was. Zij verdwijnt spoorloos, terwijl de video Kess aan haar eigen diepgewortelde trauma’s herinnert. Niet alleen lijkt Sara een geheim te dragen, zelf heeft ze altijd gezwegen over de gebeurtenis die haar leven heeft veranderd. Heeft Sara’s verdwijning iets te maken met haar eigen verleden? Op haar hoede besluit ze in haar eentje op zoek te gaan naar Sara. Vanaf dat moment wordt ze bedreigd. Kan ze het mysterie rondom haar oude vriendin ontrafelen?
Moordnacht begint met een gebeurtenis van zes jaar geleden, dat gelijk vragen oproept, waardoor vooral jonge lezers worden geprikkeld. We volgen voornamelijk Kess, die een masterclass acteren volgt. Samen met Ravi staan ze op het punt om in een film door te breken. Heel verdacht dat haar vriendin Sara ineens verdwijnt, nadat zij met Nikki bevriend werd.
In de vooraanschouwing van de verdwijning gebeuren opmerkelijke dingen. Het gedrag van de karakters laat zien dat er veel meer speelt dan dat het oppervlak laat doorschemeren. Zo wordt Sara op het nieuws al de hemel in geprezen, en heeft ze blijkbaar de hoofdrol van een film al gekregen, nog voordat zij auditie heeft gedaan. Het is dan ook erg opmerkelijk bevonden dat er wederom een thema in een jeugdboek wordt aangestipt, waarin de jongvolwassene in kwestie té makkelijk een niet al te standaard droom najaagt. We begrijpen dat dit de tijdsgeest voor jongeren zo’n beetje is, onrealistische beroepen najagen, al denken we dat het passender was geweest om de personages een meer down-to-earth karakter mee te geven. Nu wordt er nogmaals gesuggereerd dat een carrière van die omvang een eitje is, ook omdat iemand letterlijk zegt rijk te willen worden zonder veel inspanning te leveren bijvoorbeeld. Dromen hebben is uiteraard goed, al was het mooier geweest wanneer was laten zien dat men moet knokken om ergens te komen.
We vragen ons dus af of deze verhaallijn wel aan de realiteitszin van een jongvolwassene zal bijdragen, ook al zal het voor veel jonge mensen in de huidige tijdsgeest enige herkenning geven. Omdat zo’n uitzonderlijke carrière wordt aangemerkt, en het hebben van succes zonder dat men daar veel voor heeft hoeven doen momenteel in veel jeugdverhalen opduikt, getuigt het thema van een steeds mindere originaliteit binnen het genre.
Tegelijkertijd probeert het verhaal heel geloofwaardig over te komen. Dat is in deze zaak juist niet het geval, omdat de auteur de karakters een niet al te standaard baan heeft gegeven. De nadruk ligt dan ook te veel op succes, en doen alsof iedereen uitermate succesvol is, kan als misleiding voor de nieuwe generatie afdoen, wat in onze ogen een ronduit zorgelijke ontwikkeling voor de jonge lezers is. In die zin is het daarom niet voor iedereen even herkenbaar.
Helemaal onbegrijpelijk werd bevonden hoe Kess uiteindelijk Sara’s huis bezoekt, zich daar als een heuse detective gedraagt, zelfs vingerafdrukken ziet staan. Alsof ze die met het blote oog waarneemt. Ze verschaft zelf ook de toegang tot Sara’s huis, iets dat ook vragen bij de lezer oproept.
Jaloezie, illegale praktijken, enkele clichés zoals een rolletje in Goede Tijden Slechte Tijden, talent, en improvisatie zijn onderwerpen die in deze verhaallijn voorbijkomen. Emoties worden herkenbaar uitgebeeld, en er wordt subtiel geknipoogd naar horrorgrootmeester Stephen King. Bedreigd worden is ook één van de thema’s, evenals jezelf mogen zijn. Tevens een boek over diepgewortelde trauma’s. Lezers gaan zich snel afvragen wat de broer van Kess met Sara’s verdwijning te maken heeft.
Hoewel Meijer er een spannende draai aan heeft gegeven, en onverhoopt heeft geprobeerd om de taboe rondom geslachtsverandering te doorbreken, kan de oplettende lezer de climax al van ver zien aankomen. Moordnacht is geen hoogvlieger binnen het oeuvre van de auteur, wel goed voor een portie snelle spanning.