Serie Kurt Austin
Auteur(s) Clive Cussler
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 8 september 2018
Categories Actie

Clive Cussler is een van de best verkopende thrillerauteurs aller tijden met ruim 125 miljoen verkochte boeken. De beste man, inmiddels ruim in de tachtig, heeft meer dan veertig boeken geschreven. Met name de reeks met onderwaterheld Dirk Pitt is beroemd geworden. Zijn boeken zitten met name in het genre van de actiethriller. Naast Dirk Pitt heeft Cussler inmiddels ook inhuurdetective Isaac Bell onder zijn hoede. Deze reeks is interessant door de omgeving en de tijdsspanne; deze boeken spelen met name in het begin van de 20ste eeuw, de opkomst van de technologie (lees hier onze recensies van Cussler). Ook Kurt Austin is inmiddels aan de bibliografie van Cussler toegevoegd; Austin is, net als Dirk Pitt, gespecialiseerd in onderwatermissies. Het geheim van de farao is de nieuwste actiethriller met Austin in de hoofdrol.

Austin en zijn NUMA crew is op missie vlakbij Malta als ze een noodoproep ontvangen vanaf het eiland. Daar aangekomen zien ze een zwarte waas over het eiland. De mensen die zijn getroffen, lijken in een comateuze toestand te verkeren. De mist is afkomstig van een gestrand vrachtschip, die al gauw leidt naar een Egyptische organisatie die het rijk van de farao's nieuw leven willen inblazen. Daarvoor hebben ze het schrikbarende wapen, Zwarte mist, uit de oudheid weten te verkrijgen. Austin ziet zich gesteld tegenover een vijand die alles op alles zet om hun zin te krijgen en moet alles uit de kast halen om dit te voorkomen...

De thrillers van de tachtiger Clive Cussler kenmerken zich door de snelle Hollywood-achtige actie, redelijk over-the-top verhaallijnen en hoofdpersonen in de categorie 'stevige kin, gespierd lijf en een moed waar je u tegen zegt'. Kurt Austin is daar het extreme voorbeeld van. Hij lijkt nog het meest op een reïncarnatie van Dirk Pitt, die inmiddels zelf ook de zestig moet zijn gepasseerd. Je moet ervan houden, dit soort 'America saves the day' verhalen. Daarnaast zijn de boeken van Cussler vaak qua verhaal best vergezocht, maar dat is juist de charme van zijn boeken. Deze mix zorgt namelijk voor een achtbaanrit van jewelste. Snelle actie, locaties die van hot naar her verplaatsen en honderden kilo's lood die om de helden heen lijken te schieten. Heeuurlijk. Echte diepgang hoef je niet te verwachten in zowel de karakters als het verhaal. Het doet allemaal eendimensionaal aan en lijken een vehikel te zijn voor de rit waarvoor je je als lezer dient vast te gespen.

Ook vintage Cussler is het feit dat Het geheim van de farao wederom het startschot in het verleden kent. Nu wordt zelfs tot ver voor Christus teruggegrepen, naar de tijd waarin de farao's de scepter zwaaiden in het oude Egypte. Daarna springt het boek door naar een scene in de tijd van Napoleon, als de Fransen oude schatten uit Egypte proberen te roven. Het zet de toon voor een boek die ook verder bol staat van de actie en snelheid.

Het geheim van de farao is een boek die de fijnproevers van literair werk niet zullen waarderen. Maar die moeten dit boek ook niet oppakken. Liefhebbers van snelheid, dikke actie en achtbaanritten in boekvorm zijn bij Cussler aan het juiste adres. Ook al is de beste man zelf inmiddels bijna veroordeeld tot de rollator; zijn boeken hebben de snelheid en kracht van een Ford Mustang.

21 april 2024 20:57

0