Serie Dirk Pitt
Auteur(s) Clive Cussler
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 29 februari 2020
Categories Actie

Clive Cussler overleed in 2020 op 88-jarige leeftijd. De ‘waterman’ posteerde nagenoeg al zijn thrillers in of rondom het water. Zijn protagonist Dirk Pitt, baas van NUMA, moest regelmatig opdraven om een wereldwijde dreiging tegen te gaan. Zo ook in Vixen 03, een thriller die stamt uit 1978.

Vixen 03 is de codenaam van een Amerikaanse bommenwerper die in 1954 spoorloos verdwijnt. Niemand kan het toestel vinden, totdat Dirk Pitt bij toeval tegen het toestel aanloopt. Het is dan inmiddels 1988. De vondst van het toestel in het bergmeer ergens in de binnenlanden van Colorado is echter het startpunt van een hoop gedoe, met tentakels die zich uitstrekken tot Zuid-Afrika aan toe…

Clive Cussler stond bekend om zijn actiethrillers die in het water afspeelden. Vixen 03 past perfect in dat straatje. Een mysterieuze lading van Vixen 03 is hetgeen alles en iedereen achter aan zit en Pitt weet zich al snel gevangen in het midden van dat web. Vixen 03 is een echte Cussler-thriller; bol van de actie, als een film geschreven en met personages die zo oppervlakkig zijn als een pannenkoek.

Is Vixen 03 spannend? Nou, nee, niet in de zin van ‘onderhuidse spanning’ of ‘we zijn benieuwd wie er achter deze daad zit’. Wat Vixen 03 interessant maakt, is de mysterieuze lading. Wat was deze, waar kwam het vandaan en wat is de kracht ervan? Ook weet je natuurlijk al dondersgoed dat Dirk Pitt alle vijanden zal verslaan, hoe uitzichtloos zijn positie bij tijd en wijlen ook is. Hij is als een blok Amerikaanse graniet waar geen doorkomen aan is.

Cussler schrijft op een aangename wijze. De lezer hoeft zich niet erg in te spannen om een beeld te krijgen van het verhaal. De auteur heeft Vixen 03 haast op filmische wijze uitgeschreven, waardoor het als een scherm voor je afspeelt. Heerlijk, verstand op 0 en gas geven.

Vixen 03 was een van de eerste Cussler-thrillers en kent alle ingrediënten die hierin verplicht zijn: actie of op onder water, een onverslaanbare superheld en een razendsnelle plot. Heerlijk.

20 april 2024 4:27

0
Clive Cussler overleed in 2020 op 88-jarige leeftijd. De ‘waterman’ posteerde nagenoeg al zijn thrillers in of rondom het water (lees hier onze recensies). Zijn protagonist Dirk Pitt, baas van NUMA, moest regelmatig opdraven om een wereldwijde dreiging tegen te gaan. Zo ook in Vixen 03, een thriller die stamt uit 1978.