het verloren symbool dan brown thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Dan Brown
4
Review date 17 oktober 2013

In 2009 stelt Dan Brown zijn fanatieke fans gerust, een nieuw deel met Robert Langdon in de hoofdrol is af. Opnieuw gaat de professor op avontuur. En opnieuw gaat het over cijfers, symbolen en religie. Wereldwijd breekt Dan Brown door met De Da Vinci Code en Het Bernini Mysterie. Hij weet naast vele fans en volgers ook vrij grote "vijanden" te maken. Zijn boeken zijn niet bepaald reclame voor met name de katholieke kerk.

In Het verloren symbool krijgt Langdon net als in de eerdere delen in de Langdon-reeks hulp van een vrouw. Wat de gebruikelijke energie tussen Langdon en zijn sparringpartner in ere hersteld. Dit keer is zijn vrouwelijke gezelschap Katherine Salomon. Inmiddels bekend bij het grote publiek begint een Langdon-thriller met de dood dan wel vermissing van een belangrijk persoon. Niet zelden een bekende van de Amerikaanse professor. In Het verloren symbool is Peter Salomon ontvoerd. De hulp van Langdon wordt uiteraard ingezet, dit keer kan dat ook niet anders. De ontvoerders eisen namelijk een ding: de ontrafeling van de mysterieuze codes van de vrijmetselaarij, waar Salomon deel van uitmaakt. De ontcijfering van de codes zal de ontvoerder een legendarische macht geven.

De jacht en race tegen de klok in de boeken van Dan Brown nemen de lezer ook altijd mee dwars door grote steden. In De da vinci code reis je kriskras door Parijs terwijl Rome centraal staat in Het Bernini mysterie. In Het verloren symbool blijft Brown dichter bij huis. Dit keer blijft Robert Langdon samen met Katherine Salomon in Amerika. Washington is het centrum van de actie.

Als Langdon wordt gevraagd een lezing te geven blijkt dit uiteindelijk het plan te zijn van de ontvoerder om de Amerikaan te strikken mee te werken. Als hij tenminste Peter Salomon wil laten leven. Voor de integere professor is er natuurlijk geen andere mogelijkheid dan het spel mee te spelen. Hij gaat om jacht naar de codes van de vrijmetselaarij. Om Salomon te redden.

Ook dit keer weet Dan Brown te boeien met zijn verhaal. Hoewel het begin voor de fan nu wel te raden is, net als wie de medestrijder is (andere naam, wel steeds een vrouw), weet Brown toch spanning in zijn boeken te houden. Dit keer blijft de katholieke kerk grote hoon bespaard. Wel komt de geïnteresseerde lezer veel te weten over de vrijmetselarij. Opnieuw weet Dan Brown een spannende race tegen de klok te creëren en nog altijd verveeld het niet. De spanning in het boek wordt als vanouds op de juiste manier opgebouwd. Ook Het verloren symbool is weer een parel van Dan Brown. Vier jaar later is er een nieuw boek waarvan het alleen maar te hopen is dat het de vorige boeken van Dan Brown kan evenaren.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

28 maart 2024 18:38

0
In 2009 stelt Dan Brown zijn fanatieke fans gerust, een nieuw deel met Robert Langdon in de hoofdrol is af. Opnieuw gaat de professor op avontuur. En opnieuw gaat het over cijfers, symbolen en religie. Wereldwijd breekt Dan Brown door met De da vinci code en Het bernini mysterie. Hij weet naast vele fans en volgers ook vrij grote "vijanden" te maken. Zijn boeken zijn niet bepaald reclame voor met name de katholieke kerk.