Inferno dan brown thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Dan Brown
3
Review date 5 oktober 2014

Je zou maar bijna 413.000 exemplaren van je boek verkopen in 2013 in een kippenlandje als Nederland. Dan weet je zeker dat je een bestsellerauteur bent. We hebben het natuurlijk over Dan Brown, die in 2013 de lijsten aanvoerde als het ging om best verkochte boeken. Zijn Inferno ging verreweg het vaakst over de toonbank. Bij ThrillZone hadden we een exemplaar van Inferno al een tijdje liggen, maar steeds kwam er een ander recensie-exemplaar tussendoor. Nu eindelijk tijd voor Dan Brown. We zijn benieuwd! Dan Brown behoeft geen enkele introductie. Een beetje boekliefhebber heeft minimaal een van zijn titels gelezen. Het Bernini mysterie, Het verloren symbool of misschien wel De Da Vinci code. Stuk voor stuk zijn de boeken van Brown miljoenen keren verkocht en dat heeft een reden. Dan Brown combineert geschiedenis met een stuk spanning waar je u tegen zegt en dat boeit mensen. Hoe verging het ons met Inferno?

Professor Robert Langdon, met zijn karakteristieke tweedjasje en Mickey Mouse horloge, speelt al jaren de hoofdrol in Brown’s boeken. Hij werd geïntroduceerd in Het Bernini mysterie. In Inferno wordt Langdon verdwaasd wakker in een ziekenhuis in Florence. Hij heeft amnesie en kan zich niets herinneren van de laatste dagen. Ook lijkt het erop dat hij is neergeschoten. Al snel komt hij erachter dat er iemand achter hem aan zit en moet hij vluchten. Waar hebben we dat vaker gezien? En natuurlijk, ook deze keer is hij hierin niet alleen: op zijn vlucht neemt hij de mooie Sienna Brooks mee, een superintelligente femme fatale die hem helpt met zijn zoektocht. Deze keer is het verhaal gebouwd rondom het drieluik van middeleeuwse dichter Dante Alighieri, die in zijn Inferno onder andere afdaalt naar de hel en daarnaast zijn reis naar de Louteringsberg en het Paradijs beschrijft. Al gauw blijkt een geniale en gekke wetenschapper er iets mee van doen te hebben: de Zwitserse Zobrist wil de aarde afhelpen van de groeiende wereldbevolking en wil deze decimeren. Deze Zobrist is lid van de transhumanistische beweging. Langdon en aanhang moeten deze werelddreiging stoppen. De reis brengt Langdon van Florence naar het prachtige Venetië en uiteindelijk Istanboel.

Laten we duidelijk zijn: Inferno is meer van hetzelfde en precies wat we van Brown konden verwachten: een spannend plot, prachtige beschrijvingen van kunst en gebouwen en geschiedenis, en Langdon die met een prachtige vrouw in een race tegen de klok de wereldbevolking moet redden. Al deze ingrediënten kunnen we netjes afvinken. Maakt dit “Inferno” tot een deceptie? Wat ons betreft geenszins, maar Brown heeft dit brouwsel wel eens ‘lekkerder geserveerd’. Want de puzzels en raadsels die in eerdere Langdon-boeken hoogtij vierden en geweldig waren voor de lezer, die zijn nu in mindere mate aanwezig. Het heeft plaats gemaakt voor vooral James Bond-achtige actie, lijkt het wel. Maar voor de lezer die weet wat hij wil en kan verwachten van Dan Brown, is Inferno geen teleurstelling, integendeel. Voor ons is deze thriller niet de beste van Brown, maar zeker wel het versnaperen waard.

24 april 2024 6:53

0

Laat ik meteen duidelijk zijn: Inferno is meer van hetzelfde en precies wat we van Brown konden verwachten: een spannend plot, prachtige beschrijvingen van kunst en gebouwen en geschiedenis, en Langdon die met een prachtige vrouw in een race tegen de klok de wereldbevolking moet redden. Al deze ingrediënten kunnen we netjes afvinken. Maakt dit “Inferno” tot een deceptie? Wat ons betreft geenszins, maar Brown heeft dit brouwsel wel eens ‘lekkerder geserveerd’. Want de puzzels en raadsels die in eerdere Langdon-boeken hoogtij vierden en geweldig waren voor de lezer, die zijn nu in mindere mate aanwezig. Het heeft plaats gemaakt voor vooral James Bond-achtige actie, lijkt het wel. Maar voor de lezer die weet wat hij wil en kan verwachten van Dan Brown, is Inferno geen teleurstelling, integendeel. Voor ons is deze thriller niet de beste van Brown, maar zeker wel het versnaperen waard.