gevallen engel daniel silva thrillzone thriller recensie.jpg
Auteur(s) Daniel Silva
4
Review date 21 december 2014
Categories Spionage

Daniel Silva, van oorsprong journalist met in zijn portefeuille het Midden-Oosten voor o.a. United Press, werd in 2000 fulltime schrijver toen zijn boeken met hoofdpersoon Gabriel Allon als zoete broodjes over de toonbank begonnen te vliegen. In Nederland hebben we helaas sporadisch zijn werk mogen lezen. Slechts vijf keer werd zijn werk in onze moedertaal vertaald en waarvan twee nog dit jaar bij Boekerij. Volgens ons mogen we deze uitgeverij bedanken, want Portret van een Spion was een dijk van een thriller. Hoe vonden we Gevallen Engel?

Gabriel Allon is een Israëlische spion in ruste. Hij spendeert zijn dagen met het restaureren van oude schilderijen en dan met name de bekendere meesterwerken. Allon is wereldberoemd, want meer dan eens zorgde hij er hoogstpersoonlijk voor dat een wereldramp werd afgewend. Zijn karakteristieke kop met grijze haren aan zijn slapen en felgroene ogen prijkten meer dan eens op de voorpagina van een krant. Nu is hij in het Vaticaan, waar hij een Caravaggio restaureert. Dan vraagt monseigneur Donati zijn hulp bij het oplossen van een mysterieuze dood; die van Claudia Andreatti. Zij lijkt in de Basiliek gevallen te zijn. Maar Allon weet al snel: ze is geduwd. Maar door wie en vooral: waarom?

Als hij dieper de zaak in duikt, merkt hij dat er een beerput moet worden opengetrokken waar de honden geen brood van lusten. Zaken als kunstroof, maffiapraktijken, moordaanslagen en terroristische activiteiten komen allemaal samen in de zaak die Gabriel moet zien op te lossen. En het brengt hem van Rome naar Sankt Moritz tot de krochten van Jeruzalem waar de climax plaatsvindt. Weet Allon opnieuw een wereldramp te voorkomen, of komt hij deze keer te laat?

Zonder veel van het plot te onthullen, kunnen we zeggen dat Silva ook deze maal weer actuele geopolitieke en religieuze spanningen in zijn thriller heeft weten te verwerken. Zo komt de Palestijnse zaak veelvuldig aan bod, maar ook een lastig dossier voor de Italiaanse politie, die van kunstroof. Want dat probleem blijkt veel groter te zijn dan we denken. En ook de grijze zaken rond de Vaticaanse Bank verschijnen onder de loep van Silva. Na het lezen van Gevallen Engel ben je dus weer meer op de hoogte van de wereldsituatie dan je ervoor wellicht was. Wel is hier op te merken dat Silva erg pro-Israël overkomt zodat hij niet altijd even objectief is ten opzichte van het Palestijns-Israëlische conflict.

Hoofdpersoon Allon behoeft geen introductie; hij is sympathiek, welbespraakt en heeft diepere gronden dan een doorsnee hoofdpersoon. Zo zijn enkele voorouders van Allon gedood tijdens de Holocaust en is zijn eigen zoontje bij een autobom gedood. En daarbij raakte zijn eerste vrouw zwaar verminkt, wat haar uiteindelijk in een psychiatrische inrichting deed belanden. Dit tekent Allon en dat komt regelmatig op overtuigende wijze terug in Gevallen Engel. Het enige nadeeltje is dat Allon wel heel erg overkomt als iemand die alles overleeft en zelf vaak in een keer raak schiet. Als lezer weet je daardoor dat hij nooit te diep in de problemen zal komen.

Het plot is interessant, maar kent weinig verrassende wendingen: al snel weet je bijvoorbeeld wie Andreatti heeft gedood en ook het waarom laat niet al te lang op zich wachten. De enige vraag die dan rijst is hoe het voor deze dader(s) zal aflopen, want Gabriel Allon is niet voor niets de ‘wraakengel’. De lezer zal met andere woorden niet op het puntje van de stoel terechtkomen bij het lezen van Gevallen Engel, maar de eerder genoemde zaken zorgen er wel voor dat de lezer geïnteresseerd blijft tot de laatste pagina. Gevallen Engel is wellicht iets minder dan Portret van een Spion, maar is niettemin nog steeds een thriller die je met veel plezier leest.

19 april 2024 17:29

0