zes seconden de laatste afrekening daniëlle bakhuis young adult recensie thrillzone.jpg
Serie Zes seconden
Auteur(s) Daniëlle Bakhuis
Uitgeverij(en) Ploegsma
3
Review date 28 juli 2022
Categories Young Adult

Daniëlle Bakhuis is een Nederlandse journaliste en schrijfster. Ze schreef onder andere voor magazines zoals Fancy, Yes en Viva. Momenteel schrijft ze als redacteur bij het blad CosmoGIRL!, welke voor meiden is bedoeld.

Als auteur debuteerde Bakhuis in 2008 met het non-fictie boek Love & Leed, de liefdesgids voor meiden. Later volgden de jeugdromans Verliefd van 2 Kanten, Verliefd en nu?, Wraak, Hou Me Vast, Wat Als… , en Zes seconden. Verliefd van 2 kanten en Wraak waren kerntitel voor de Prijs van de Jonge Jury. Uiteindelijk verscheen dit jaar het vervolg op Zes seconden. Ook in Zes seconden: De laatste afrekening staat anonimiteit centraal.

Een jaar nadat de illegale feesten in Westerveen werden gehouden, en de zogenoemde Afrekening plaatsvond, kennen Tess, Nina, Lars en Jordy alleen de wilde verhalen over de meest besproken gebeurtenis van horen zeggen. Ze hebben zelf nooit een uitnodiging voor het evenement gekregen, omdat ze hier nog te jong voor waren. Geïnspireerd door het Feest, besluit de groep koste wat het kost deze belevenis nieuw leven in te blazen. Op hetzelfde moment gaat het bericht van een leegstaande gevangenis dat op de lijst staat om gesloopt te worden rond. Het is een toevalligheid dat dan ook voor de groep als geroepen komt, immers; ze hebben nu de perfecte locatie om het Feest nieuw leven in te blazen. Wanneer de originele organisatie het Feest komt verstoren, lijkt het ineens gedaan te zijn met de toevalligheden, en blijken ze in een ingewikkeld web van sinistere zaken terecht te zijn gekomen. Kan Tess de connectie tussen haar en de originele organisatie ontrafelen? Zal het haar lukken haar bloedstollende verleden achter zich te laten? En vooral: hoe ver zal ze hierin moeten gaan?

Zes seconden: de laatste afrekening is prima los te lezen, ondanks dat het eerste boek alweer een tijdje geleden is uitgekomen. Dat komt door de korte terugblik naar het eerste boek, waarin de dingen nog niet veel duidelijker lijken te worden. Aan de ene kant is dat logisch, je wilt al lezende geen spoilers hebben, mocht het eerste boek nog niet gelezen zijn.

Het draait in de verhaallijn om angsten. Fear of missing out, de angst om ergens bij te horen werd hierin het meeste benadrukt. Een typerend thema voor deze jeugdige doelgroep, ook al kan het jonge lezers misschien wel op de verkeerde ideeën brengen. Er is een bescheiden knipoog naar twijfelachtige series zoals Squid game, zo met het oog op het dragen van geheimzinnige maskers en de druk waaronder de jongeren worden gezet. Enige zorg vanuit de ouders of verzorgers is dan ook geadviseerd. Of dit boek geschikt is hangt dus van de lezer zelf af. Het is hoe dan ook een actueel verhaal.

De insteek en de algehele benadering kan misschien wel iets te volwassen worden bevonden, en daardoor kan het voor de doelgroep op sommige punten niet al te geloofwaardig overkomen. Het onderwerp is wel typisch iets van deze tijd. In dat opzicht zal de lezer dan ook herkenning kunnen vinden, al zit Bakhuis met het oog op enkele gevoelige jongeren echt op het randje. Vooral Tess, het personage waaruit het verhaal wordt verteld, heeft een erg volwassen gedachtegang. Waarom dit zo is, wordt al vrij snel duidelijk gemaakt, en dat geeft het verhaal toch wel de nodige diepgang. Wat zij heeft meegemaakt houdt het boeiend. Het is voor de jonge lezer ongetwijfeld fascinerend.

Er is echter wel een kleinigheidje in een van scenes wanneer Lars wordt aangevallen. Hierin rijst de vraag hoe hij niet door kan hebben dat hij wordt achternagezeten en op een gegeven moment wordt ingesloten door een groep met konijnenmaskers. Je zou zeggen dat dit meteen opvalt, waardoor je al in ieder geval een vluchtpoging ter reactie probeert te ondernemen. Er kunnen dus wat tegenstrijdige details in de verhaallijn opduiken. Ook zou men de hints voorspelbaar kunnen gaan vinden. Het brein achter de Organisatie is mede met name voor een doorgewinterde thrillerliefhebber bijvoorbeeld makkelijk te raden. Voor deze doelgroep is  Zes seconden: de laatste afrekening  dan ook nauwelijks interessant. Voor een beginnende thrillerlezer daarentegen zijn deze punten juist weer perfect.

Het is hoe dan ook spannend genoeg voor de doelgroep Young Adult. Voor beginnende, jeugdige thrillerliefhebbers is Zes seconden: de laatste afrekening zeer zeker de moeite waard.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.