De omslag afbeelding van het boek Hewson, David - Het derde zusje
Auteur(s) David Hewson
5
Review date 15 september 2016
David Hewson is een van de bekendste Britse thrillerauteurs. Zijn serie met de Italiaanse rechercheur Nic Costa is volgens velen onnavolgbaar en ook zijn bewerking van de Scandinavische serie The Killing werd goed ontvangen. Hewson maakte het zichzelf niet gemakkelijk en besloot een nieuwe weg in te slaan; het Nederlandse poldermodel, zullen we maar zeggen. In 2014 verschijn Poppenhuis, het eerste deel in zijn Amsterdam-serie. In de hoofdrol de Amsterdamse agent Pieter Vos en de Friese Laura Bakker. Een mooi en bestendig duo, zo bleek toen het vervolg Het verkeerde meisje een jaar later verscheen. En nu is er deel drie: Het derde zusje. Weet Hewson de kwalitatief hoogstaande lijn van deze Nederlandse serie door te zetten?

In Het derde zusje wordt Pieter Vos uit zijn comfort zone getrokken. De twee zusjes Kim en Mia zijn ontsnapt uit de inrichting in het Waterlandse Marken waar ze zaten voor de moord op een man. Die moord zouden ze tien jaar eerder in Volendam als represaille hebben gepleegd, nadat hun eigen familie was vermoord. Vos en Bakker bijten zich in de zaak vast en al snel blijkt niets te zijn wat het lijkt. Zo stonden de zusjes tien jaar geleden op het punt van een muzikale doorbraak in Volendam en gooide ‘iets’ roet in het eten. En wat heeft de vergeten palingsoundband ‘The Cupids’ er mee van doen? En wat gebeurde er in hemelsnaam in de instelling in Marken, waardoor de voormalige directeur zelfmoord pleegde en een cliënt hetzelfde deed?

Vos en Bakker merken dat er een mistscherm wordt opgetrokken waardoor de zaak alleen maar lastiger op te lossen is. En hun leidinggevende De Groot lijkt hier een rol in te spelen. Daarnaast is Volendam een dorps bastion waar buitenstaanders niet toegelaten worden, laat staan agenten informatie kunnen ophalen. De Dokkumse Laura Bakker kan haar plattelandse talenten echter goed ten tonele brengen, daar waar Vos als te stads wordt opgevat. Weten ze deze harde noot te kraken?

David Hewson weet vaak hoge ogen te gooien met zijn gedegen research en knappe verhaallijn. In Het derde zusje weet hij dit wederom uitstekende weer te geven. Zijn research blijkt fenomenaal. De lezer waant zich in het zomerse Waterlandse polderlandschap en ruikt het net gemaaide gras en ziet de Friese dikbilkoeien grazen. Fenomenaal beschreven zijn ook de cultuur en de sfeer in Volendam. Een gesloten gemeenschap waar buitenstaanders niet in weten door te dringen. Hewson heeft dit fantastisch blootgelegd en maakt er in zijn verhaal geweldig gebruik van. Daarnaast heeft hij de bekende palingsound een belangrijke plek in Het derde zusje gegeven. The Cupids, zou dat lijken op The Cats? Toch zijn de bandleden minder ‘lief’ dan bijvoorbeeld Cees en Piet Veerman dat wel (lijken te) zijn. Het beste compliment dat Hewson kan krijgen en die ThrillZone hem bij deze graag overhandigt, is dat de Brit een betere sfeerbeschrijving schetst dan de meeste van zijn Nederlandse collega’s.

Tegen de achtergrond van deze bijzonder goed geslaagde sfeerbeschrijving speelt zich een psychologische thriller van jewelste af. De plot is spannend en de lezer zal, zeker in de eerste helft van het boek, niet weten waartoe het verhaal zich zal evolueren. Het is een verhaal met meerdere invalshoeken. Zo volgt het verhaal de verrichtingen van Vos en Bakker, maar ook die van inrichtingdirecteur Veerman (passende naam) en de zusjes Kim en Mia. De lezer zal hierdoor moeten opletten, want alle verhaallijnen doen ertoe.

De personages zijn geweldig geschetst. Zeker de volgers van de Amsterdam-serie zullen de ontwikkeling van Vos en Bakker, maar ook van van de Berg, kunnen waarderen. Bakker wordt steeds meer een volwassen rechercheur waarnaar geluisterd wordt en Vos is niet meer zo depri als dat hij was. De zusjes Kim en Mia komen ook nadrukkelijk aan de beurt en met name de mentale band die tweelingen hebben, wordt mooi weergegeven.

Al met al is Het derde zusje een zeer complete thriller: er is spanning, de sfeerbeschrijving is fenomenaal en ook de karakters worden zeer compleet uitgewerkt. Een topthriller die elke liefhebber van een spannend verhaal gelezen moet hebben!

28 april 2024 16:12

0