De omslag afbeelding van het boek Hewson, David - Het verkeerde meisje
Auteur(s) David Hewson
4
Review date 5 oktober 2015
David Hewson (1953) werd vooral bekend door zijn thrillerserie rondom Nic Costa, die zich afspelen in en rondom Rome. Wat velen niet weten, is dat Hewson ook verantwoordelijk is voor audioboeken zoals Hamlet. De man heeft verborgen talenten. Gelukkig blijft hij ook thrillers schrijven. Zo is zijn adaptatie van De killing door velen gelezen. Vorig jaar verscheen het eerste deel in weer een nieuwe serie: Poppenhuis, deel 1 in de lijn rondom rechercheurs Vos en Bakker. Het boek beviel ons; het was "uitstekend geschreven, waarin alles klopt". Dat schept verwachtingen voor deel 2, Het verkeerde meisje. Overigens interviewden wij David Hewson over dat werk.

In deel 2 maken we natuurlijk weer kennis met Vos en Bakker. Zij worden op de zaak gezet van een aanslag op het Leidseplein tijdens de intocht van Sinterklaas. Tijdens die aanslag wordt de dader gedood en een meisje met een roze jas ontvoerd. Al snel blijkt dit meisje niet het beoogde doelwit te zijn geweest; in plaats van een rijk, aristocratisch meisje wordt de dochter van een Georgische prostituee meegenomen. Vos en Bakker staan voor een raadsel, helemaal wanneer de AIVD net iets te snel ter plaatse is om toeval te zijn. Wat is hier aan de hand? En wat heeft de vader van het aristocratische meisje Saskia Kuyper precies te verbergen?

Wij roemden Hewson al meerdere malen voor zijn gedetailleerde onderzoek naar de locatie waar zijn thrillers afspelen. Ook in Poppenhuis was dit het geval. Hij bracht Amsterdam zo tot leven, dat je bijna begon te vermoeden dat een inwoner van 020 het boek zelf had geschreven. Maar niets is minder waar; Hewson is een rasechte Brit. En ook in Het verkeerde meisje doet Hewson de schijn bestaan dat hij misschien zelf wel uit de Amsterdamse hoofdstad komt. Zijn omschrijving van de grachtengordel, de sfeer rondom de intocht van Sinterklaas maar ook zijn pennenstrepen over de achterbuurten van onze hoofdstad, laten de lezer genieten. Het is zo gedetailleerd dat je je naast rechercheurs Vos en Bakker waant terwijl je op zoek bent naar 'het meisje in de roze jas'. Fenomenaal.

In deel 2 hebben de karakters van Vos en Bakker ook een evolutie doorgemaakt. Dat is interessant en natuurlijk ook realistisch; we zijn een periode verder dan Poppenhuis en dat merk je vooral aan Bakker. De vrouw uit Dokkum is inmiddels gewend aan het reilen en zeilen van de hoofdstad en ze begint zelfs praatjes te krijgen. Iets wat de lezer een lach op het gezicht doet toveren. Met name de interactie met haar kompaan Pieter Vos is mooi beschreven. De twee luchten elkaar, irriteren elkaar net zo vaak, maar beginnen ook een band op te bouwen. Tegelijk komen ook andere karakters iets meer naar voren, zoals hun van bier genietende collega van der Berg. Maar alles blijft vooral om de twee kemphanen draaien en dat is wel zo leuk.

De plot is interessant, maar kan de spanning tot het eind niet helemaal volhouden. Dat komt omdat er veel gebeurt. Heel veel, misschien wel iets teveel. Het verhaal vliegt naar het eind toe van links naar rechts en van voor naar achter. Voor de lezer soms moeilijk bij te houden. Tegelijk is het boek daardoor ook wat langdradig. Op een gegeven moment is het nieuwe er wel vanaf. Het had wat korter gekund. Mooi is echter wel dat de plot vanuit verschillende gezichtspunten wordt verteld. Zo zien we Vos en Bakker in hun jacht op de ontvoerders, maar tegelijkertijd zien we ook de ontvoering vanuit het meisje zelf verteld worden. Dat maakt het verhaal afwisselender dan dat het geweest was vanuit een eendimensionale verhaallijn. Ook interessant is dat het plot groter is dan de stad Amsterdam. Het is een politiek getint, terroristisch plot dat tegelijkertijd zeer actueel blijkt te zijn. Dat maakt veel goed. Het verkeerde meisje heeft wel meer spanning in zich dan deel 1 in de serie en dat maakt dit boek ook echt tot een thriller.

Het verkeerde meisje is een geslaagd en verdiepend vervolg op Poppenhuis en is ook echt een thriller met interessante personages en een prachtige sfeerbeschrijving. Enige kritiekpunt: het had allemaal wat korter gekund, zodat het tot het eind spannend en interessant was gebleven.

28 april 2024 18:04

0