De omslag afbeelding van het boek Hewson, David - Poppenhuis
Auteur(s) David Hewson
4
Review date 15 mei 2014
David Hewson schreef in zijn carrière ruim vijfentwintig thrillers. Vooral beroemd is zijn thrillerserie rond politieman Nic Costa dat zich afspeelt in Rome. Ook zijn de boeken van De Killing, die hij naar aanleiding van de tv-serie schreef, als zoete broodjes over de toonbank gegaan. Nu is het tijd voor een nieuwe uitdaging en die vond Hewson in Amsterdam. Overigens interviewden wij David Hewson onlangs over deze nieuwe boekenreeks.

Poppenhuis is het eerste deel uit de nieuwe thrillerserie, die zich dus afspeelt in Amsterdam. In de hoofdrol zien we aan de ene kant Pieter Vos en Laura Bakker. Vos is een aan lager wal geraakte ex-rechercheur, die na de verdwijning van zijn dochter in een verlepte woonboot verblijft en zijn dagen met blowen en bieren drinken door komt. Zijn enige menselijke contact is de eigenaresse van de kroeg "De Drie Vaten", die zijn kleren wast en op hond Sam past als het nodig is. Hij wordt door zijn oude chef Frank de Groot om hulp gevraagd in een nieuwe verdwijningszaak: die van Katja Prins, dochter van politicus Wim Prins. Vos stemt toe. Hij wordt daarin bijgestaan door beginneling Laura Bakker. Bakker is afkomstig uit Dokkum en minstens even zonderling als Vos: vreemde kleren, vreemd accent en ze lijkt niet in Amsterdam thuis te horen. Samen moeten ze de zaak onderzoeken, die nog ingewikkelder wordt als de dochter van crimineel Theo Jansen dood wordt aangetroffen. Theo Jansen is een rasechte Amsterdammer en staat bovenaan een crimineel kartel. Zijn concurrent is Jimmy Menzo. Samen strijden ze om de hegemonie als het gaat om de grootste criminele organisatie van onze hoofdstad. Langzaamaan verdraaien de zaken in elkaar, en lijkt niemand meer te vertrouwen te zijn en iedereen wat met elkaar van doen te hebben.

Hewson heeft veel ervaring als het gaat thrillers. Maar waar hij misschien het meest om geroemd wordt, is zijn gedetailleerde beschrijving van de plekken waar een verhaal zich afspeelt. Zo ook Poppenhuis. Amsterdam is minutieus vastgelegd en als lezer waan je je in de Jordaan of op de fiets op de Herengracht. Hewson is erin geslaagd het stadse op papier vast te leggen en het is genieten geblazen! Ook de personages zijn levensecht en kennen hun eigen menselijke tekortkomingen en kopzorgen. Een crimineel heeft een zachtaardig randje en een politicus een zeer duistere kant. Zwart-wit bestaat niet in Poppenhuis en dat is wel zo realistisch. Het speurderskoppel Vos en Bakker is erg interessant en lijkt interessant genoeg voor nog een aantal titels in de Amsterdam-reeks. Geen liefde tussen de twee, maar eerder een relatie waarin ze elkaar helpen het hoofd boven water te houden in het complexe politiewerk op bureau Marnixstraat.

Met het verhaal zit het ook wel goed, al is de spanning vaker af- dan aanwezig. Misschien is de omschrijving "thriller" ook niet goed gekozen. Het is eerder een mini-epos dat zich afspeelt in Amsterdam. Wel zijn er verschillende momenten dat de lezer op het verkeerde been wordt gezet, wat het verhaal aantrekkelijk genoeg houdt.

Poppenhuis is een uitstekend geschreven boek, waarin alles klopt: de sfeer, de personages, het verhaal. Het enige dat ontbreekt is de spanning. Is dat erg? Volgens ons niet, al blijven we natuurlijk wel een thrillersite. Daarom net niet die vijfde ster voor Hewson's Poppenhuis, maar wel een uitstekende start van een nieuwe aansprekende boekenreeks.

27 april 2024 22:16

0