De omslag afbeelding van het boek de Vriend, Ellen - De erfgename
Auteur(s) Ellen de Vriend
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 8 mei 2018
Wat als je leven van de een op de andere dag volledig op een leugen gebaseerd lijkt te zijn? Wat doe je dan? Het overkomt Britt Huisman. Britt is al 26 jaar gelukkig getrouwd met Richard en samen hebben ze drie dochters. Britt is eigenaresse van vier goedlopende koffiebars en samen leiden ze het leven waar veel mensen jaloers op zouden zijn. Zij is rijk en succesvol, hij knap en charmant.

Britt en haar man gaan een romantisch weekend naar Zeeland. Ze verblijven in een bed & breakfast in Vlissingen. Als Britt de volgende ochtend terug komt van de bakker is haar man Richard verdwenen en blijkt het huis waar ze verbleven helemaal geen bed & breakfast te zijn. Britt begrijpt er helemaal niets van, wat is hier aan de hand? Op zoek naar antwoorden komt ze steeds dieper en dieper in de problemen. Uiteindelijk doet ze een schokkende ontdekking en komt langzaam de waarheid aan het licht.

De erfgename speelt zich net als de eerder verschenen titels Vermist en Geruisloos deels af in Zeeland, thuishaven van schrijfster en journalist Ellen de Vriend. Net als haar eerder verschenen boeken heeft de Vriend met De erfgename weer een lekker leesbaar boek afgeleverd. De personages in het boek zijn bovendien goed uitgewerkt.

Het verhaal, geschreven in de ‘ik-vorm’, wordt verteld vanuit twee personages. Allereerst Britt die naarstig op zoek is naar antwoorden rondom de verdwijning van haar man Richard. Daarnaast volgen we Mara van Weststrate die naast haar baan de zorg voor haar moeder heeft die noodgedwongen in een verpleeghuis ligt na een zwaar auto-ongeval. Al snel wordt duidelijk dat beide verhaallijnen in elkaar verstrengeld raken. Door het verhaal vanuit twee perspectieven te volgen maakt het dat je al snel meer duidelijkheid hebt dan de individuele personages. De opbouw naar de plotwending laat dan ook net te lang op zich wachten. De wending in het plot is overigens wel zeer verrassend, en wellicht wel een tikkeltje ongeloofwaardig en overdreven. Toch weet de Vriend de lezer wel even aan het denken te zetten. Want hoe goed ken jij nu eigenlijk de persoon van wie je écht houdt?

Lees hier de recensies van Ellen de Vriend.

19 april 2024 14:25

0