De omslag afbeelding van het boek de Vriend, Ellen - Pain au chocolat
Auteur(s) Ellen de Vriend
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 19 juni 2019
Nadine en Mark beginnen samen met hun vier dochters aan een nieuwe fase in hun leven. Ze hebben in de Franse Auvergne een kleine camping overgenomen op het platteland. Er wacht hun een prachtig leven, maar voor het zover is moet er nog wel het één en ander gebeuren. Ze plaatsen een oproep om mee te helpen tegen kost en inwoning. Verschillende mensen komen daarop af en samen vormen ze een gezellige groep totdat een nieuwe vrijwilliger zich aanmeldt. Nadine krijgt de schrik van haar leven, ze kent deze man en weet waar hij voor komt.

De Zeeuwse auteur Ellen de Vriend is journalist voor verschillende kranten en magazines. Daarnaast schrijft ze al twintig jaar boeken voor zowel volwassenen als jongvolwassenen. In 2013 verscheen Bitterzoet (haar thrillerdebuut), gevolgd door de YA-thriller Crush in 2014. Na Vermist, Geruisloos en De erfgename is Pain au chocolat haar nieuwste thriller (lees hier alle recensies).

Pain au chocolat gaat over de Nederlandse Nadine die met haar man Mark en hun vier dochters gaan emigreren naar Frankrijk. In een klein dorpje op het platteland hebben ze een camping overgenomen met enkele huisjes erbij. Er moet nog heel veel in en om het huis en de camping gebeuren voordat ze van een zorgeloos leventje kunnen genieten. De broer van Mark helpt een paar maanden mee met de verbouwing, en na het plaatsen van een oproep om hulp dienen zich ook verschillende andere mensen aan. Met z’n allen gaan ze hard aan de slag. Wanneer een nieuwe vrijwilliger zich aan komt melden schrikt Nadine, ze kent deze man uit haar verleden. Mark weet niet wat er zich tussen Nadine en de nieuwe vrijwilliger heeft afgespeeld, en dat wil ze ook graag zo houden.

Met Pain au chocolat heeft Ellen de Vriend een mooi verhaal geschreven over een gezin dat Nederland verlaat en in Frankrijk gaat wonen. Op de cover staat: Ik vertrek-thriller. We kennen deze verhalen van de televisie en van de serie die Marelle Boersma schrijft over emigreren naar het buitenland om je dromen na te jagen. Pain au chocolat staat als thriller te boek maar kan die titel helaas niet waarmaken. Het verhaal komt vrij langzaam op gang en kabbelt wat voort, de spanning is ver te zoeken. De schrijfstijl is vlot, en als roman zou Pain au chocolat het heel goed doen. De plot is goed opgebouwd en de auteur weet je wel met haar boek te vangen. We zijn nieuwsgierig wat er zich in het verleden heeft afgespeeld en waarom deze man Nadine opzoekt. Het grootste deel wordt vanuit het perspectief van Nadine geschreven, een klein deel vanuit Mark.

Helaas heeft Ellen de Vriend de spanning niet in haar boek kunnen leggen. Derhalve is Pain au chocolat wel een mooie roman, maar zeker geen thriller.

20 april 2024 15:51

0