De omslag afbeelding van het boek Vermeulen, Esther - De huismeester
Auteur(s) Eshter Vermeulen
Uitgeverij(en) Veltman Uitgever
4
Review date 4 november 2016
Esther Vermeulen heeft de thema’s ‘herkenbaarheid’ en ‘originaliteit’ hoog in het vaandel staan. Die twee eigenschappen hebben er wellicht toe geleid dat haar Bureau MaRiT nog steeds bestaat en zich door de jaren heen verder heeft ontwikkeld. Wat voor het Rotterdamse detectivebureau geldt, is evenzo aan de orde voor de schrijfstijl en kwaliteit van haar boeken. De periode van drie afgehandelde zaken, of zogezegd ‘verhalen’, in eerdere boeken ligt alweer ver achter haar. In BM5, ‘De bizarre dood van Peter Siemons’, beperkt de auteur zich tot één verhaal waardoor ze voor zichzelf de mogelijkheid creëert om meer verdieping in de karakters aan te brengen. Dat ze zich daar zelf ook goed bij voelt, getuige haar laatst verschenen boek, BM6 met de titel ‘De HuisMeester’.

Marit Johansen, eigenaar van detectivebureau MaRiT, krijgt van Elsa en Marc Horn het verzoek om hun zoon Mat op te sporen. De 18-jarige jongen lijkt spoorloos verdwenen te zijn. De politie wil zo kort na de verdwijning nog geen opsporingscapaciteit inzetten, ook omdat Mat voor de wet al volwassen is. De jongen heeft geen echte vrienden en brengt nagenoeg al zijn vrije tijd achter de pc door voor het spelen van een online hardcore game, HuisMeester. In dit spel kan hij zijn eigen saaie leven tijdelijk verruilen met een virtueel leven waarin macht, aanzien en overwinnen de drijfveren zijn. Vanuit die positie spreekt hij af met twee medespelers om bij hem thuis het spel live te spelen. Aldus geschiedt….

Voor trouwe fans van de MaRiT-serie voelt het lezen van een nieuw avontuur als thuiskomen in een vertrouwde omgeving na een lange afwezigheid. Bekende namen als Marit Johansen, Jack Stevens, rechercheur Dix en zelfs de kat Tijs, allemaal komen ze weer langs. En voor de auteur zijn dit belangrijke ingrediënten om als startpunt en basis voor ieder nieuw avontuur te gebruiken.

‘De HuisMeester’ is een goed samengestelde detectiveroman waar in een vloeiende stijl vanuit diverse invalshoeken het verhaal wordt verwoord. Met een minimum aan personages, wat het overzicht eenvoudig maakt maar het verrassingselement en de spanning nivelleert, resteert een prettig leesbaar geheel. De bekende personages rond de protagonist Marit Johansen doen wat van hen wordt verwacht. Onverwacht is de terugkeer van een personage uit een eerdere zaak en wellicht kan hij voor wat reuring zorgen in de verder enigszins rustig overkomende cast. Daarnaast heeft Vermeulen door haar intensieve research en/of kennis van zaken over nepmails, phishing en IT-beveiliging wellicht zonder het zelf te weten, enkele nuttige en bruikbare adviezen opgenomen voor haar lezers.

Voorzichtige pogingen om andere, momenteel minder belangrijke, personages een wat prominentere rol te gaan geven zijn alleen maar toe te juichen omdat anders de voorspelbaarheid te groot gaat worden. De onderdelen spanning en gevaar mogen zwaarder aangezet worden waarbij de mogelijkheden de snelheid van het verhaal te verhogen, dan ook wat zullen groeien. Niettemin blijft dit avontuur van detective Johansen weer een plezier om te lezen en blijft er voldoende potentie over voor verdere ontwikkeling op allerlei vlak.

29 april 2024 12:00

0