vanuit het duister eva bjorg aegisdottir thriller thrillzone recensie.jpg
4
Review date 29 januari 2022

De IJslandse Eva Björg Aegisdóttir woont en werkt in Reykjavik, maar ze is opgegroeid in Akranes. Akranes is een voormalig vissersdorpje met ruim 7.000 inwoners aan de westkust van IJsland. Akranes wordt gekenmerkt door twee mooie vuurtorens en laat dit nu net het decor vormen van haar debuutthriller Vanuit het duister. Eva Björg Aegisdóttir ontving voor haar debuut de Blackbird Award (de prijs voor het beste IJslandse thrillerdebuut). Wij zijn benieuwd of Vanuit het duister zich weet te onderscheiden binnen het uitdijende Scandi thrillerlandschap.

"Elma stopte voor het huis in het westen van de stad. Er lag een kaal stuk grasveld omheen; geen omheining, alleen verwaaide bomen en een eenzame schommel die zachtjes heen en weer bewoog in de wind."

Aan de voet van de nieuwe vuurtoren van Akranes wordt het lichaam van een vrouw gevonden, een vrouw die door geweld om het leven is gebracht. Rechercheur Elma is opgegroeid en Akranes, maar later verhuist naar de IJslandse hoofdstad Reykjavik. Als haar relatie anders loopt dan gepland slaat ze op de vlucht voor haar verdriet. Ze besluit Reykjavik achter zich te laten en terug te keren naar haar geboorteplaats Akranes. Met haar nieuwe collega's van de plaatselijke politie, en haar kersverse partner Saevar, duikt Elma direct in de moordzaak.

Al snel blijkt het te gaan om het lichaam van Elisabeth. Elisabeth heeft eveneens een verleden in het hechte vissersdorp waar iedereen elkaar kent. Maar ook Elisabeth heeft Akranes op jonge leeftijd verlaten. Nadat haar vader en broertje kort na elkaar kwamen te overlijden wordt Elisabeth enigszins verwaarloosd door haar moeder. Ook op school is ze een buitenbeentje. Nadat Elisabeth Akranes heeft verlaten is ze getrouwd en heeft zij het leven geschonken aan twee zoons. Jarenlang heeft zij haar geboortedorp ontweken, maar wie of wat heeft haar terug naar Akranes gebracht?

Als Elma en Saevar voor het onderzoek in het leven van Elisabeth duiken komen duistere geheimen boven drijven. Geheimen die niet alleen betrekking hebben op de jeugd van Elisabeth, maar op de hele gemeenschap van Akranes. Geheimen die iemand liever verborgen houdt.

"Het begon als een gevoelloosheid in haar vingers, die langs haar armen en rug omhoogkroop. Ze voelde haar huid tintelen en toen volgde de pijn, scherp, als een plotselinge klap. Ze hoorde dat haar naam werd geroepen, van ver, tot de stem wegstierf in de stilte, net als al het andere."

Eva Björg Aegisdóttir opent Vanuit het duister met een korte terugblik in het leven van Elisabeth. Een terugblik die weinig geheimen prijsgeeft, maar waarbij het kippenvel al snel op de armen verschijnt. Het verhaal wordt opgebouwd met hoofdstukken die steeds een dag uit het moordonderzoek omvatten en waarbij meerdere personages aan bod komen. Deze hoofdstukken worden steeds afgewisseld met terugblikken in de jeugd van Elisabeth. Zonder de daadwerkelijke geheimen prijs te geven weet Eva Björg Aegisdóttir de lezer op deze wijze aan het boek te kluisteren en wordt de onderhuidse spanning verder opgevoerd. De wijze waarop de terugblikken zijn opgebouwd, en de meerwaarde hiervan voor de opbouw van het verhaal, verdient een serieus compliment. Als de geheimen van Elisabeth dan eindelijk worden onthuld lopen de kille rillingen ons over de rug.

De plot is niet bijzonder origineel, maar wel zorgvuldig uitgewerkt. In onze ogen is het wel een nadeel dat de ontrafeling van de plot, de daadwerkelijke climax van het boek, lange tijd wordt uitgesteld en uiteindelijk in een tiental pagina's wordt blootgelegd. Met rechercheur Elma heeft Eva Björg Aegisdóttir een interessant personage uitgewerkt, maar voor een blijvende indruk is zij misschien wel wat te kleurloos.

Wat maakt een thriller nu onderdeel van het Scandi (Nordic noir) genre? Marinus heeft hier al eens een zeer uitgebreid artikel aan gewijd, dat artikel lees je hierZonder spoilers weg te geven kunnen wij stellen dat Vanuit het duister alle noodzakelijke ingrediënten bevat. Wij nemen in ogenschouw dat Vanuit het duister het debuut is van Eva Björg Aegisdóttir en het is zeker een sterk debuut. Maar om zich goed te kunnen onderscheiden in het Scandi thrillerlandschap is een extra pepertje wel noodzakelijk.

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.