ijskoude leugens Eva Bjorg Aegisdottir thriller recensie thrillzone.jpg
4
Review date 18 september 2022

IJskoude Leugens is de nieuwste thriller van Eva Bjorg Aegisdottir en het tweede deel van de IJslandse moorden-serie. Ze groeide op in Akranes -het decor van haar thrillers- maar woont en werkt inmiddels in Reykjavik. Voor haar debuut, Vanuit het duister, ontving zij de Blackbird Award, de prijs voor het beste IJslandse thrillerdebuut van het jaar.

Aan de titel van dit boek is geen woord gelogen want het verhaal hangt van leugens aan elkaar. Het verhaal begint met de geboorte van een kind van een alleenstaande moeder die niets om dit kind lijkt te geven. Vervolgens springen we 15 jaar in de tijd en worden we geconfronteerd met de verdwijning van alleenstaande moeder Marianna. Ze laat een briefje achter op de keukentafel en daardoor denkt iedereen dat ze zelfmoord gepleegd heeft. Maanden later wordt haar lichaam in een grot op de lavavelden gevonden en lijkt het erop dat er sprake is van moord.

De mogelijke moord wordt onderzocht door rechercheur Elma en haar collega Saever. Gaandeweg hun zoektocht komen ze erachter dat Marianna al op zeer jonge leeftijd -15- moeder is geworden van dochter Hekla. Na de geboorte kreeg ze een postnatale depressie en ze zorgde in het algemeen niet heel goed voor haar dochter. Hekla werd toen ze drie was enkele dagen alleen gelaten. Zij werd daarna onder toezicht van jeugdzorg in een pleeggezin geplaatst.

Bij de zoektocht naar de dader komen vele verdachten langs. Zowel Hekla als haar pleegouders, Fannar en Saeunn, staan hoog op de verdachtenlijst van de beide rechercheurs. Een verdachtenlijst die overigens steeds groter wordt en de rechercheurs daarmee wanhopiger.

IJskoude leugens is zo opgebouwd dat je regelmatig terug in de tijd gaat en de eerste levensjaren van een kind meemaakt. Als lezer moet je goed opletten want de overgangen van heden naar verleden zijn soms heel abrupt. Het houdt je als lezer bij de les en de spanning erin.

Als lezer word je op een ‘vreselijk’ goede manier op het verkeerde been gezet en blijf je zelfs af en toe in complete verwarring achter. Pas op het laatst vallen alle stukjes op hun plaats en kun je de verwarring achter je laten. Meer hierover zeggen zou teveel weggeven, maar het zit werkelijk briljant in elkaar. Hier is overigens óók geen woord van gelogen. IJskoude leugens is daarmee een steengoede thriller en een waardevolle aanvulling van het Scandi-genre.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.