duisternis eva linden recensie fantasy thrillzone.jpg
Auteur(s) Eva Linden
Uitgeverij(en) Hamley Books
4
Review date 4 april 2022

Eva Linden (1992) heeft een voorliefde voor reizen, cosplay en fotografie. Ze schrijft al verhalen zo lang ze zich kan herinneren. Tijdens haar studies journalistiek aan de hogeschool begon ze te schrijven aan Maanziek, waar ze mee debuteerde in 2016. Dat is het begin van een spannende trilogie die al snel compleet gemaakt werd met Alpengloed en Avondster. In 2020 verscheen haar eerste thriller/detective Weerwolven van Waraine. Momenteel werkt Linden aan een high fantasy-serie gebaseerd op het populaire rollenspel Dungeons and Dragons, waarvan Duisternis het eerste boek is. Verder werkt ze aan enkele feelgood-kortverhalen welke te zijner tijd bij Hamley zullen verschijnen. Linden woont sinds 2019 in het landelijke Nijlen, samen met haar man, de kat Ainsa en hun konijntjes. Naast het schrijven werkt Eva als persoonlijk assistente voor mensen met een beperking.

In Duisternis volgen lezers Zeven Zonderlingen, die door een eeuwenoude voorspelling bij elkaar worden gebracht, dit terwijl het keizerrijk Astonia onder de druk van de duisternis dreigt te bezwijken. De druk is zelfs zo hoog geworden, dat rivieren droog komen te staan, en alle bomen afsterven. De meeste volkeren worden ongenadig uitgeroeid, velen van hen uit hun territorium verdreven. In De Verdronken Schepper, een herberg, werkt Jaii, een katachtige Kiijaath, die door een slimme zet aan een rijtuig komt, zodat zij samen met enkele Zonderlingen naar de ruïnes van Kriostos kan reizen. De broer van Mirre, een vreemdeling, werd ontvoerd door de Cultisten, de aanhangers van het occulte, en daarom zullen ze naar deze bestemming gaan.
De reis wordt al snel voortgezet naar Arcana om keizerin Alessia te waarschuwen over wat de Zonderlingen hebben ontdekt, echter zendt zij de nu nog vijf Zonderlingen naar Kaiator, waar zij een zoektocht om Astonia te kunnen redden, beginnen. Tijdens de reis hier naartoe ontmoet het gezelschap nog twee reizigers, die ook op weg zijn naar Kaiator. Zullen de Zeven Zonderlingen in deze missie slagen?

Eva Linden schrijft in het begin vanuit tenminste vijf perspectieven, te weten die van Jaii, Pangur, Kahuna, Abigor, en Eleanor. Later komen daar nog Angaedil en Thomaz bij. Deze personages hebben allemaal hele eigen kenmerken, gewoontes en een eigen manier van doen en laten. Zo heeft Jaii een hele specifieke manier van praten: zij benoemt zichzelf liever niet een ik, maar praat liever over haarzelf als een deze. De schrijfstijl is eenvoudig, zonder een te moeilijk woordgebruik, precies zoals je van een boek voor de jeugd mag verwachten. Hierdoor kan elke doelgroep het zonder moeite volgen. Hoewel er in het eerste hoofdstuk, sprake is van een lichte infodump over de personages, blijft de schrijfster ervoor zorgen dat de lezers zich niet in de verhaallijn verliezen. In de eerste instantie valt deze dump niet meteen op, omdat het via een dialoog gebeurt, echter is het hierdoor goed mogelijk dat de klik bij de lezer niet meteen gemaakt wordt. Het kan dus enige tijd kosten voordat je er als lezer echt inzit, en men het onderscheid tussen de personages feilloos kan maken. Niet een al te groot probleem, wel iets om rekening mee te houden. Alle overige diepgang van de personages, talent, gaven, afkomst, en welke verschillende soort magie ze uitoefenen, zijn later nog beter door de gehele verhaallijn verwerkt, zodat lezers niet te veel overrompeld zullen worden.

Ook bewijst Linden zichzelf door het knappe staaltje world building. Plaatsen zoals het Zingende Meer, de ruïnes van Kriostos, en de Hallen van Offering laten de wereld van Astonia levendig uit de verf komen: het verschil tussen deze plaatsen komt hierin duidelijk naar voren. Geen plaats in deze wereld is dan ook uiteindelijk hetzelfde en dat houdt het fascinerend en interessant. Tel daar de verschillende soorten magie, het kleurrijke gezelschap personages, de niet moeilijk te volgen manier van schrijven en de spanning waar de slechteriken voor zorgen op, en je hebt het perfecte avontuur voor de jonge lezer. Uiteraard vallen alle losse eindjes netjes op zijn plek, waardoor er weinig gaten in de verhaallijn zijn ontstaan. Daarnaast wordt het pas op het allerlaatste moment duidelijk wie de karakters daadwerkelijk zijn. Eva Linden is met haar Zeven Zonderlingen-serie een zinderende jeugdfantasie gestart, dat jong en oud prikkelt om te blijven lezen.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.