De omslag afbeelding van het boek Haig, Francesca - Vuurpreek
Auteur(s) Fransesca Haig
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
3
Review date 24 augustus 2016

Francesca Haig, auteur en academicus, groeide op in Tasmanië en woont momenteel met haar gezin in Londen. Francesca begon met het schrijven van poëzie; Wateren is een van haar bekroonde werken daarin.
Vuurpreek is haar eerste Young Adult-roman, dat gelijk deel uitmaakt van een spannende trilogie; Fire Sermon. De serie boeken is in meer dan 20 talen vertaald. En ook de filmrechten zijn al verkocht aan DreamWorks.

Vuurpreek speelt zich af in de toekomst. De menselijke beschaving zoals wij die kennen is vergaan, al dan niet door de mens of natuur. De wereld en de samenleving is veranderd. Ieder mens wordt geboren als tweeling, een jongen en een meisje, een Alfa en een Omega. De Alfa’s zijn ‘perfect’, zonder mankementen, waar de Omega’s een afwijking hebben. Vooral een fysieke afwijking, dat zich ook mentaal kan uiten; dan is het een ziener. Een ziener is een Omega wie (vage) visioenen heeft. Zodra de ‘afwijking’ duidelijk is, wordt de Omega gebrandmerkt en verstoten door hun familie. De Alfa’s zijn de elite en domineren de samenleving en de Omega’s worden gezien als ‘vergif’. Toch blijft elke tweeling met elkaar verbonden, wanneer één van beide ernstige pijn of zelfs de dood ervaart, gebeurt er hetzelfde met de andere tweelinghelft. Ze worden samen geboren en zullen samen sterven. Zo ook de tweeling Cass en Zach, die op het eerste gezicht volmaakt zijn, maar Cass de bijzondere gave of onzichtbare Omega-mutatie als ziener bezit. Lang weet Cass dit verborgen te houden, waardoor de tweeling tot hun dertiende samen opgroeit, tot grote frustratie en walging van Zach en de andere Alfa’s.
Na de scheiding leidt Cass een somber en armoedig leven als Omega, totdat Zach zijn leven veilig wil stellen door Cass op te sluiten in de bewaringskamers. Zach is inmiddels een machtige jongeman geworden met een functie in de Raad (de Alfa-elite die de beschaving regeert). Cass is echter niet zomaar een Omega, maar een ‘ziener’ met meer vermogen dan zijzelf voor ogen heeft. Door dit vermogen weet ze Zach te misleiden en zoekt ze een weg naar 1 van haar visioenen; het veilige en verborgen Omgea-eiland. Ze vormt hierdoor onbewust een bedreiging voor Zach en de Alfa’s. Cass is echter niet alleen, al vanaf het begin is Kip erbij betrokken. Kip, een man wie zich niks kan herinneren van zijn leven voor zijn gevangenschap. Samen gaan ze op de vlucht.

Vuurpreek begint onduidelijk en traag. Francesca Haig beschrijft teveel details op een beeldende manier, waarbij de nieuwsgierigheid en het tempo afneemt. Daarentegen schept ze wel de mogelijkheid om de omgeving kleur te geven. In het begin is er weinig actie en spanning en ervaar je vooral de gedachtes en angsten van ik-persoon Cass. Hoewel het leestempo laag ligt, gaat het verstrijken van de tijd in het verhaal juist erg snel. Wanneer er meer personages in het leven van Cass komen, komt het verhaal wat tot leven.
Haig gebruikt soms moeilijke taal, wat totaal onnodig is en ook niet past bij de leeftijd van de 23-jarige Cass. Anderzijds worden er ook mooie en diepgaande zinnen gebruikt, zoals "jij kiest wie je bent". De (emotionele) boodschap van Haig, die in het boek naar voren komt en eigenlijk de essentie is in het verhaal, luidt: we zijn allemaal gelijk ondanks onze zichtbare verschillen. Het gaat erom hoe men de wereld ziet. En welke rol men daarin wilt spelen.

Al met al is het concept in Vuurpreek boeiend en interessant, maar komt de uitwerking pas laat op stoom. Dit wakkert overigens zeker de nieuwsgierigheid naar het vervolg aan. Een vervolg dat in Nederland in september 2016 uit zal komen met de titel Hemelvuur. Het is te hopen dat dit tweede deel direct vlot en fijn begint, eigenlijk zoals Haig eindigt in Vuurpreek. Wat zal het ‘lot’ worden voor de menselijke wereld? Wat hebben Cass, maar ook Zach in hun vermogen om de wereld te veranderen? Zal de 1 de ander moeten verslaan om hun eigen toekomstvisie te verwezenlijken of wordt deze machtsstrijd hun gezamenlijke ondergang? We wachten het met spanning af...

3 mei 2024 12:16

0