de afghaan frederick forsyth thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Mike Martin
Auteur(s) Frederick Forsyth
4
Review date 4 januari 2014
Categories Spionage

We schrijven het jaar 2006. Groot-Brittannië is nog aan het bijkomen van de aanslagen in Londen wanneer Britse en Amerikaanse inlichtingendiensten bij toeval stuiten op plannen voor een gigantische aanslag die zijn weerga niet kent. Het enige dat ze weten is de naam van de operatie: Al-Isra, de Nachtreis. Maar wie het doelwit is, waar de aanslag wordt gepleegd of door wie, is onduidelijk. Hoe komen ze hierachter? Dan valt het oog van de inlichtingendiensten op voormalig militair Mike Martin, die we kennen uit onder andere De Vuist van God. Hij heeft een donker uiterlijk en kan zo doorgaan voor een Arabier. Dé perfecte oplossing voor een infiltratie in Al-Qaida. Maar welke identiteit moet hij aannemen? De Amerikanen hebben een snel antwoord. In hun barbaarse gevangenis op Cuba, Guantanamo, hebben ze een ex-talib zitten met de naam Izmat Khan. En die twee hebben een connectie, die Forsyth met elkaar verweeft. Zo krijgen de twee een eigenlijk en geloofwaardig leven. Martin neemt zijn plaats in en vliegt naar het Midden-Oosten. Lukt het hem om Al-Qaida te infiltreren en om achter de ware bedoeling van Al-Isra te komen?

Op ThrillZone zijn inmiddels genoeg andere recensies te lezen van Forsyth om een beeld van zijn verhaallijnen te krijgen. Hij doet veel research en bouwt daar zijn boek op. In De Afghaan komt dit vooral mooi naar voren in de beschrijving van de Koude Oorlog, de oorlog in Afghanistan en de geschiedenis van het moslimterrorisme. In het eerste deel van het boek doet Forsyth beide levensgeschiedenissen uit de doeken. Hierdoor worden Martin en Khan minder technisch, want ze doen een beetje aan als gevoelloze robots. Ze komen onvoldoende tot leven om als lezer echt een connectie mee te krijgen. De vraag 'overleef Mike Martin het' kon ik positief noch negatief beantwoorden, omdat hij gewoon te weinig boeide als mens. In het tweede deel zien we de missie van Martin om Al-Isra te onthullen. Dit is spannend beschreven, al zitten er bij tijd en wijlen wel wat bijzonderheden in die in het echte leven niet snel zouden gebeuren. Zo weten we inmiddels dat bin Laden alles deed om Al-Qaida en de plannen geheim te houden. In De Afghaan doet hij iets anders.

Ondanks deze vreemde zaken is De Afghaan een echte Forsyth pageturner die de fans zal kunnen bekoren. Als het verhaal iets sneller, scherper en menselijker was geschreven, was het wellicht nog een stuk beter geweest.

28 april 2024 3:08

0