De omslag afbeelding van het boek Strobbe, Guido - Mendacium II
Auteur(s) Guido Strobbe
Uitgeverij(en) Aspekt
4
Review date 11 oktober 2018
Mochten de lezers van Mendacium (lees onze recensie hier)denken dat met de arrestatie van Matteo Fraeyman en de sluiting van het exclusieve reisbureau Viaggi Stravaganti de zaak voor inspecteur Robert Soetaert volledig opgelost werd, niets is minder waar. In 2017 verscheen Mendacium II want ‘Vaagheid is het masker van de leugen’, aldus het door Guido Strobbe opgenomen citaat van Vlamning Karel Van Butsel. En dat het eerste deel vaag is valt niet direct te ontkennen. Dus wellicht levert Mendacium II alle nog ontbrekende antwoorden op.

Het is twee jaar na de sluiting van de pedofiliezaak rond de tweeling Fraeyman. Matteo zit zijn straf uit in de Nieuwewandeling in Gent voor de moord op zijn broer. De inmiddels 18-jarige stiefzoon Eduardo bezoekt met grote regelmaat zijn stiefvader en meestal wordt hij vergezeld door Elise Dumont die overigens niets meer van Matteo wil weten en tijdens de bezoeken ook geen woord tegen hem spreekt. Bij thuiskomst van een bezoek aan zijn stiefvader worden Eduardo en zijn moeder overvallen door drie indringers. Als kort daarna Matteo in de gevangenis wordt vermoord is het voor inspecteur Robert Soetaert de hoogste tijd het onderzoek naar deze opvallende familie weer te hervatten. Een tweede en derde verhaallijn vertelt de worsteling van hartchirurg Jean-Marc Delcourt na de dood van zijn dochtertje en het probleem dat parlementslid Jurgen Verboom heeft nadat is geconstateerd dat zijn dochtertje aan een niet te genezen hartkwaal lijdt.

Mendacium II heeft alles in zich wat het eerste deel ontbeert. Ogenschijnlijk hebben de verhaallijnen weinig met elkaar van doen maar het onderzoek van Soetaert vindt toch weer indirecte lijntjes naar reisbureau Viaggi Stravaganti. Of met de arrestatie van Matteo de zaak niet volledig opgelost is geworden zal nog moeten blijken.

Strobbe heeft in dit vervolg uiteindelijk alle openstaande vragen beantwoord. Met flink beschadigde personages waarvan in eerste instantie nog weinig weet is geweest, pelt het politieonderzoek langzaam de schil af waaronder pijnlijke geheimen zich hebben gehuisvest. Maar daar is wel een flinke inspanning voor noodzakelijk. In een prettig Vlaamse schrijfstijl ontplooit zich dit keer een goed geschreven en prettig leesbaar verhaal. Beladen met diverse soorten emoties wordt steeds meer duidelijkheid geschapen in wat er werkelijk leeft in de gedachten van sommige personages die de lezers ook in het eerste deel zijn tegengekomen. En de in het eerste deel niet aanwezige kennis van moderne technieken in het Gentse politiekorps, worden nu ingevuld met de introductie van nieuweling Julian. Natuurlijk ontbreekt ook hier de subtiel toegevoegde Vlaamse humor niet wat als een extra smaakvol sausje over het geheel is gegoten. En zo komt alles toch nog goed, in ieder geval wel met het verhaal…

25 april 2024 8:06

0