schuld horst enger thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Blix & Ramm
Auteur(s) Horst & Enger
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 22 juni 2024

De Noorse thrillerauteurs Jørn Lier Horst en Thomas Enger schrijven met Schuld het vijfde deel van de succesrijke thrillerserie Blix & Ramm. De onderlinge samenwerking van het schrijversduo loont, dat is een feit, maar blijft het hoge niveau gehandhaafd?

Intussen is Alexander Blix een voormalig politie-inspecteur, hij is vrijgelaten uit de gevangenis en niet langer beschuldigd van moord (zie de feiten uit deel 4: Stigma). Bij de politie van Oslo is hij niet langer welkom. Een oude onopgeloste moordzaak van de ex-flik trekt opnieuw zijn volle aandacht, zeker wanneer Blix een potentieel doelwit wordt van de meedogenloze, gestoorde moordenaar. Het houdt evenwel niet op met een enkele cold case, nog andere moorden volgen.

Emma Ramm, een misdaadjournalist zonder werk, komt in contact met het tienermeisje Carmen. De adolescent is overtuigd van de onschuld van haar stiefvader. Hij zou wellicht een moord op zijn geweten hebben. Toch heeft men geen lichaam van het slachtoffer gevonden en andere verdachten ontbreken. Blix en Ramm vinden elkaar terug op professioneel gebied en dat is geen overbodige luxe. Gelukkig dat ze mekaar kunnen vertrouwen. Ze staan er immers helemaal alleen voor; op enige hulp van derden hoeven ze niet te rekenen. Hun beider leven is in gevaar.

‘De planten verdienen het niet om te sterven, dacht hij. Ze hadden niemand iets misdaan.’

Lezers die pas nu aanhaken met dit boek, botsen wellicht op een grote hinderpaal. Het ontbreken van nuttige voorkennis en informatie uit de vorige seriedelen, maakt het lezen van Schuld ietwat moeilijk. Een pluspunt is dat in deze thriller Alexander Blix met de meeste aandacht gaat lopen. Zijn karakter krijgt een grondige uitdieping en dat is top uitgewerkt. De twee auteurs schotelen je alweer een boeiend misdaadverhaal voor, waarin de spanning meteen voelbaar is. Zoals het hoort bij een onvervalste Horst & Enger, voeren ze een aantal vlotte en verrassende plotwendingen op. Twee ongekunstelde verhaallijnen leiden uiteindelijk naar een mooie apotheose.

‘De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen, dacht Blix. Er waren in elk geval elementen die samenkwamen, die raakvlakken hadden. Je komt dichterbij, zei hij tegen zichzelf.’

Schuld is een aangrijpende thriller, minutieus geplot en bevolkt door sympathieke protagonisten die niet streven naar enige vorm van heldendom. De schrijvers hanteren gezamenlijk een toegankelijke stijl en ze zetten vooral beknopte hoofdstukken neer. De vaart houden ze steeds onder controle; op geen enkel moment valt het stil. Quasi constant voeren ze perspectiefwisselingen door, zodat je gegijzeld blijft. Kundig begeleiden ze je naar een denderende finale, waarin nog een ultieme kleine surprise op je wacht. Op deze wijze moet de lezer wel reikhalzend uitkijken naar het zesde deel uit deze uiterst vermakelijke en meeslepende reeks. Andermaal met Blix en Ramm in een glansrol?

Guy Doms
Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen. Leesfanaat vanaf mijn zevende; meer dan een halve eeuw en ik weet niet hoeveel boeken later, heeft het leesvirus me nog steeds flink te pakken. Recenseren doe ik sinds 2010; leesclubs begeleiden (zowel online als live) vind ik boeiend en leerrijk. Reizen en fietsen zijn mijn andere passies.