pretty boy ingrid oonincx thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Ingrid Oonincx
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
5
Review date 31 mei 2018

Met vijf ‘echte’ boeken waarvan haar debuut Nickname in 2010 een nominatie kreeg voor de Crimezone Award en in 2011 voor de Schaduwprijs als beste Nederlandstalig debuut, kun je spreken van een meer dan mooie start in de schrijverswereld. Alle eer is in dit geval voor Ingrid Oonincx die naast het schrijven als communicatie-medewerker werkzaam is en in haar dan nog resterende tijd, haar gezin managet en hardloopt. Na een uitgeverijswitch is ze met veel enthousiasme aan haar vijfde thriller begonnen die niet alleen van naam (Pretty Boy) echt anders is maar ook qua inhoud veel verschil laat zien met haar eerdere werk.

Twee contingenten; Europa en Amerika, twee tijdvakken; 2017 en 1994, twee personen; Hannah Riesling en Billy Jones, het zijn de belangrijkste elementen die als basis dienen waar het verhaal Pretty Boy op is gebouwd. Voortdurend schakelend tussen de landen en tijdvakken maakt de lezer kennis met beide personages, hoe hun beider leven verloopt, wat er met hen gebeurt en wat daar de consequenties van zijn.
In New Mexico, US, wordt in het nietszeggende dorp Thruth of Consequenses Billy Jones gearresteerd en veroordeeld voor het op een niet alledaagse wijze ter dood brengen van zijn autistisch broertje Bird. Jones probeert zijn detentie zo voordelig mogelijk door te brengen en moet daarvoor soms dingen doen die in volledige vrijheid niet zijn eerste keuze zouden zijn.
In de Noord-Brabantse saaie en rustige dorp Doodeind, leeft in een afgelegen boerderij Hannah Riesling samen met de uit Canada afkomstige Jack Evans en delen de zorg over hun kinderen Max, Sara en Sam. Het enige wolkje dat boven hun hangt is het incidentele overmatige alcoholgebruik van Jack en de speciale zorg die de autistische Max vraagt. Een donkere zwarte wolk drijft het verhaal in als van de 10-jarige Tommie, zoontje van Hannah’s vriendin Laura en vriendje van Max, het stoffelijk overschot wordt gevonden.

Met spanning, gevaar, moord, seks, romantiek en onverwachte plotwendingen, herbergt Pretty Boy alle ingrediënten voor een topthriller in zich. Tevens loopt het verhaal over van pogingen tot misleiding door de auteur. Daardoor duurt het even voor de lezers zich een beeld kunnen vormen wat beide verhaallijnen nu feitelijk met elkaar verbindt.
Op het moment dat daar duidelijkheid in komt, is het eerder dat de spanning pas goed tot ontwikkeling komt, dan dat daarmee alles duidelijk is of wordt. Oonincx heeft zich ontwikkeld tot een thrillerauteur die de kunst verstaat om heel subtiel nieuwsgierig makende micro-aanwijzingen in het verhaal te plaatsen die nauwelijks iets verraden maar de lezer wel dwingt tot doorlezen. Waarbij voldoende ruimte wordt gemaakt voor menselijke emoties. Emoties die door de personages worden gedragen en extra betrokken en meelevend over komen omdat de auteur daar met het verdiepen van karakters heel vakkundig rekening mee heeft gehouden. Positief ook is te kunnen vermelden dat de volledige plot uit meerdere lagen is opgebouwd. Pretty Boy is als een venijnige klok die onverstoorbaar terug in de tijd tikt en een weinig charmant verleden onthult.

Er is voor regelmatige lezers van het werk van Oonincx weinig beoordelingsvermogen nodig om Pretty Boy op dit moment haar beste werk ooit te laten zijn. Dat is een uitstekende start bij een nieuwe uitgever en belooft veel goeds en uitdagingen voor de toekomst.

Redactie

1 mei 2024 9:16

0